Sökning: "NO-ämnena"

Visar resultat 1 - 5 av 76 uppsatser innehållade ordet NO-ämnena.

  1. 1. Undersökande undervisning i matematik och No. : En litteraturstudie om vilka faktorer som påverkar valet av undersökande undervisning i matematik och No-ämnena samt dess för- respektive nackdelar.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Birger Lundell; Olivia Lust; [2023]
    Nyckelord :Mathematics; Science; Education; Investigation; Inquiry;

    Sammanfattning : Denna litteraturstudie belyser och diskuterar undersökande undervisning med utgångspunkt i varför det används eller inte. Studien lyfter undersökande undervisning inom matematik och No. Här framkommer vilka faktorer som påverkar den undervisande lärarens val kring användandet av undersökande undervisning. LÄS MER

  2. 2. Varför ser elever i grundskolan fysikämnet som mindre meningsfullt och hur kan man som lärare skapa mening för ämnet?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Daniel Jansson; [2023]
    Nyckelord :Elementary school; Physics subject; 4-6; Teacher; Motivation; Interest; Science; Pedagogy; Teacher s perspective; Student s perspective; Grundskola; Fysikämnet; 4-6; Lärare; Motivation; Intresse; Naturvetenskap; Pedagogik; Lärarperspektiv; Elevperspektiv;

    Sammanfattning : Denna kunskapsöversikt har i syfte att undersöka varför elever i grundskolan ser på fysikämnet som mindre meningsfullt än de andra NO-ämnena och hur kan man som lärare skapa mening för ämnet, vilket också är frågeställningen som detta arbete ämnar att besvara. Metoden är byggd på informationshämtning av kvalitativ natur då den handlar om elevers uppfattningar kring fysiken genom både informationssökning i vetenskapliga artiklar och läroplanen som behandlar frågeställningen i syfte att bekräfta om fysikämnet upplevs mer meningslöst hos elever och hur mening kan skapas för ämnet. LÄS MER

  3. 3. Elevers röster om utomhusundervisning i årskurs 6 : -     Inställning, lärande och argument

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Shams Ismail; Rana Zaki; [2023]
    Nyckelord :elevperspektiv; learning by doing; naturorienterande ämnena; NO-ämnena; pragmatiska perspektivet; utomhuslektioner; utomhuspedagogik; utomhusundervisning;

    Sammanfattning : Inom grundlärarprogrammet lyfts det fram att gjorda erfarenheter och upptäckter är viktiga komplement till elevers lärande. Utomhuspedagogik är ett pedagogiskt förhållningssätt som grundar sig i Deweys pragmatiska teori. LÄS MER

  4. 4. Stöttning i NO-undervisning för flerspråkiga elever i årskurs 4–6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Emma Hultqvist; Alsefi Haneen; [2023]
    Nyckelord :Flerspråkiga elever; NO för flerspråkiga elever; NO-språket; kooperativt arbete och pedagogisk planering.;

    Sammanfattning : Det finns en större sannolikhet att flerspråkiga elever kan komma att möta fler språkliga utmaningar i NO-ämnena än elever som blir undervisade i sitt modersmål. Flerspråkiga elever ska under en kortare period lära sig att både använda sig av det svenska språket samt att lära sig NO- begrepp vilket leder till språkliga utmaningar. LÄS MER

  5. 5. Flerspråkiga elevers språkbruk i NO-undervisningen i årskurs 3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Emmelie Evald Thari; [2023]
    Nyckelord :diskursiv rörlighet; flerspråkiga elever; naturvetenskapliga ämnen; skolspråk; språklig stöttning; vardagsspråk;

    Sammanfattning : I dagens globala samhälle förflyttar sig människor mellan länder i högre utsträckning än någonsin och under läsåret 2021/2022 hade 28,6% av alla grundskoleelever i Sverige ett annat modersmål än svenska. Detta ställer höga krav på skolan som har i uppdrag att erbjuda alla elever en likvärdig utbildning. LÄS MER