Sökning: "NO-undervisning"
Visar resultat 11 - 15 av 138 uppsatser innehållade ordet NO-undervisning.
11. Lågstadielärares upplevda utmaningar med klimatundervisning inom de naturorienterande ämnena
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)Sammanfattning : Klimatförändringar är i dagens samhälle ett påtagligt problem och skolans uppdrag är att lära ut området för unga. Det komplexa ämnet kan orsaka utmaningar och känslor, specifikt klimatångest, som lärare tvingas hantera för att stödja elever att bli medvetna och uppmuntrade till att arbeta för hållbar utveckling. LÄS MER
12. Samhällsfrågor med naturvetenskapligt innehåll i NO-undervisningen
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet / / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskapSammanfattning : Denna studie har undersökt hur lärare arbetar med samhällsfrågor med naturvetenskapligt innehåll (SNI) i NO-undervisningen och hur elever uppfattar SNI i NO-undervisningen samt hur arbetet med SNI påverkar elevernas val kring konsumtion. Metoden som använts var semistrukturerade kvalitativa intervjuer med både lärare och elever i en grundskola och i en gymnasieskola. LÄS MER
13. Lärares strategier för att inkludera alla flerspråkiga elever i NO-undervisning
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)Sammanfattning : Den ökade flerspråkigheten i samhället leder till utmaningar i den svenska skolan som präglas av en enspråkig norm. Flerspråkiga elever presterar generellt sämre i naturvetenskapliga ämnen. LÄS MER
14. Lärares syn på språkutvecklande arbetssätt i NO
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Studiens syfte är att utifrån två formulerade frågeställningar undersöka hur NO-lärare arbetar språkutvecklande i sin undervisning samt hur de kopplar elevers vardagsspråk till det naturvetenskapliga fackspråket. Språkutvecklande arbetssätt är idag relevant för lärare i samtliga skolämnen och gynnar alla elever. LÄS MER
15. Organiserande syften i praktiken : En studie om införlivandet av den didaktiska modellen organiserande syften i en lärares arbete med lärandeprogression i NO-undervisningen.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för hälsa, natur- och teknikvetenskap (from 2013)Sammanfattning : In educational research to date, many studies have tried to explain how to reduce the gap between theory and practice in science education. Parts of this research have been conducted through the medium of didactic models. LÄS MER