Sökning: "NO-undervisning"

Visar resultat 6 - 10 av 138 uppsatser innehållade ordet NO-undervisning.

  1. 6. Stöttning i NO-undervisning för flerspråkiga elever i årskurs 4–6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Emma Hultqvist; Alsefi Haneen; [2023]
    Nyckelord :Flerspråkiga elever; NO för flerspråkiga elever; NO-språket; kooperativt arbete och pedagogisk planering.;

    Sammanfattning : Det finns en större sannolikhet att flerspråkiga elever kan komma att möta fler språkliga utmaningar i NO-ämnena än elever som blir undervisade i sitt modersmål. Flerspråkiga elever ska under en kortare period lära sig att både använda sig av det svenska språket samt att lära sig NO- begrepp vilket leder till språkliga utmaningar. LÄS MER

  2. 7. Effekter av lärardemonstrationer och experiment i NO- undervisning på högstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Stefan Zuher; [2023]
    Nyckelord :Lärardemonstration; Experiment; Diskussionsfrågor; Visuella representationer; Påverkansfaktorer.;

    Sammanfattning : Syftet med undersökningen är att belysa och exemplifiera hur NO-undervisningen kan bli mer elevcentrerad utan att tappa kunskapsinnehåll. Syftet har specificerats genom forskningsfrågan: Hur påverkar genomtänkta lärardemonstrationer i NO-undervisningen elevernas provresultat?   Undersökningsgruppen består av sex klasser i grundskolans högstadium. LÄS MER

  3. 8. Hållbar undervisning för hållbar utveckling : En kvalitativ intervjustudie om hur lärare arbetar med undervisning för hållbar utveckling i skolans yngre år

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Kristina Jonasson; [2023]
    Nyckelord :Hållbar utveckling; NO-undervisning; handlingskompetens; pragmatism;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur grundskolelärare i årskurserna 1–3 arbetar med hållbar utveckling i undervisningen i de naturvetenskapliga ämnena. Kvalitativa intervjuer har genomförts där sex verksamma NO-lärare undervisande i årkurserna 1–3 deltog. LÄS MER

  4. 9. "LÄTT ATT DRA ELEVERNA ÖVERSAMMA KAM” : En kvalitativ studie om vad elevinflytandet och lärarens genusmedvetenhet betyder för NO-undervisningen i årkurs 4–6

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Pia Möller; [2023]
    Nyckelord :lärande; tjej; kille; naturvetenskap; elevinflytande; genusmedvetenhet; normkritisk;

    Sammanfattning : Lärarens arbetssätt i undervisningen gällande flickor och pojkar har förändrats över tid. Om läraren bedriver en genusmedveten NO-undervisning och samtidigt inkludera elevernas intresse, erfarenheter, värderingar och behov, skapas ett intresse för NO, enligt forskning. LÄS MER

  5. 10. Problem och möjligheter för flerspråkiga elever i NO - klassrummet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Senida Mehmeti; [2023]
    Nyckelord :Begrepp; flerspråkighet; minoritetsspråk; NO – undervisning; translanguaging;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka vilka svårigheter som är vanligt förekommande för flerspråkiga elever i NO-undervisningen i årskurs F-3 och hur kan läraren kan utforma sin undervisning för att motverka dessa svårigheter. För att besvara frågeställningarna har semistrukturerade intervjuer med lärare och elever i årskurs ett, två och tre genomförts som sedan analyserats genom en tematisk analys med innehållsanalys i olika steg. LÄS MER