Sökning: "NPF neuropsykiatriska funktionshinder"

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden NPF neuropsykiatriska funktionshinder.

  1. 1. ”Där kan de känna att de lyckas.”

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Katarina Arvidsson; Joel Bjurbo; [2023-10-26]
    Nyckelord :ADHD; Fritidshem; Specialpedagogik; NPF; Neuropsykiatriska funktionshinder.;

    Sammanfattning : Syftet med vår undersökning är att öka kunskapen om hur man i fritidshemmen anpassar verksamheten för elever med ADHD, samt undersöka hur man inom olika yrkeskategorier inom skolan ser på specialpedagogiskt arbete i fritidshemmet. För att uppfylla syftet kommer vi att utföra kvalitativa intervjuer med lärare i fritidshem, speciallärare och rektor. LÄS MER

  2. 2. Lärares uppfattning av behovet av stöd : En fenomenografisk studie som belyser lärares upplevda behov av stöd i undervisningen för barn med neuropsykiatriska funktionshinder (NPF)

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Yolanda Kangas; [2022]
    Nyckelord :Fenomenografi; Salamanca deklarationen; neuropsykiatriska funktionsnedsättningar NPF ; anpassningar i grundskolan; inkludering; pedagogik;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att fördjupa förståelsen angående det stöd som lärare anser sig behöva i undervisningen för barn med NPF. För detta har en fenomenografisk intervju och analysmetod använts. LÄS MER

  3. 3. ADHD: Vi som inte passar in i musikundervisningens normer

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Kim Sandmoen; [2022]
    Nyckelord :ADHD; NPF neuropsykiatriska funktionshinder ; musikundervisning; tydliggörande pedagogik; hyperfokus; mallar; motivation; motivationsteori;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att få mer kunskap om hur elever som uppger att de har ADHD beskriver sin gymnasieundervisning i musik. Studien använder sig av motivationsteori som teoretisk utgångspunkt. LÄS MER

  4. 4. "Varför är det inte okej att bara vara jag? - En kvalitativ textanalys om att leva med neuropsykiatriska funktionshinder (NPF)

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Socialhögskolan

    Författare :Christina Wormbs; Fanny Lindblom; [2022]
    Nyckelord :neuropsychiatric disability; NPD; normality; normalization; stigma; social relations; mental health; school neuropsykiatriska funktionshinder; NPF; normalitet; normalisering; sociala relationer; psykisk hälsa; skola; Social Sciences;

    Sammanfattning : In Sweden there has been an increase in neuropsychiatric disabilities over the last few years.This has led to many discussions, both in science and politics as well as amongst regular people. But the most valid and knowledgeable source of information about life with a neuropsychiatric disability is the people living with it themselves. LÄS MER

  5. 5. Hur skapar vi förutsättningar för elever med neuropsykiatriska funktionshinder i fritidshem? : En kvalitativ studie om grundlärarei fritidshem, rektorer och områdeschefs erfarneheter av resursfördelning och särskilt stöd till barn neuropsykiatriska fukn tionshinder  i fritidshem

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Anna-Carin Elv; [2021]
    Nyckelord :lärmiljöer; neuropsykiatriska funktionshinder; resursfördelning; särskilt stöd;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att ta reda på vilka förutsättningar som krävs för en välfungerande resursfördelning kring särskilt stöd i fritidshem gällande elever med neuropsykiatrisk funktionsnedsättning (NPF).   Forskningsfrågor:  ·       Hur arbetar olika verksamheter för att bedöma tilldelningen av särskilt stöd till elever med Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar på fritidshemmet?  ·       Hur kan skolans organisation och miljö utformas för att skapa anpassade förutsättningar för elever med Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar? Studiens ansats är kvalitativ med semistrukturerade intervjuer med två lärare i fritidshem, två rektorer och en områdeschef. LÄS MER