Sökning: "NPF-problematik"

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade ordet NPF-problematik.

  1. 1. Tecken som stöd (TSS) : En intervjustudie kring pedagogers inkluderande arbetssätt i lågstadiet.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Urban Högö; [2023]
    Nyckelord :Tecken som stöd. TSS; språklig stöttning; lågstadiet; grundskolan; pedagogers erfarenheter; pedagogers arbetssätt;

    Sammanfattning : Hälften av pedagogerna i studien har erfarenheter av tecken som stöd (TSS). Logopeden och specialpedagogen som deltog i studien besitter ytterligare centrala kunskaper inom den språkliga inlärningen som är betydande för barnens fortsatta språkutveckling. LÄS MER

  2. 2. Problematisk skolfrånvaro : främjande, förebyggande och åtgärdande arbetet ur rektorers och specialpedagogers perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Annika Weidenmark; Anne-Lie Hoffert; [2023]
    Nyckelord :Problematisk skolfrånvaro; skolplikt; skolk; skolnärvaro; främjande; förebyggande; åtgärdande.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att bidra med kunskaper om hur rektorer och specialpedagoger beskriver det förebyggande, främjande och åtgärdande arbetet kring problematisk skolfrånvaro. Den tidigare forskningen visar att begreppet problematisk skolfrånvaro är komplext. LÄS MER

  3. 3. Professionens makt : En kritisk diskursanalys om normalitet, avvikelse och tolkningsföreträde

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Philip Ternström; [2022]
    Nyckelord :Avvikelse; kritisk diskursanalys; litteraturstudie; neuropsykiatrisk diskurs; normalitet;

    Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract Ternström, Philip (2022). Professionens makt: en kritisk diskursanalys om tolkningsföreträde, normalitet och avvikelse. Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER

  4. 4. Möjligheten för eleven att nå sin fulla potential : Hur sker arbetet specialpedagogiskt för elever med Neuropsykiatrisk funktionsnedsättning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Linda Ejdsell; [2021]
    Nyckelord :NPF; lärmiljö; extra anpassningar; särskilt stöd; lärare; specialpedagog;

    Sammanfattning : Denna studies syfte är att titta på hur lärare och specialpedagoger arbetar med extra anpassningar ochsärskilt stöd och elever som har NPF i grundskolan samt hur dessa följs upp och utvärderas. I studienhar halvstrukturerade intervjuer med 4 lärare från 4 olika grundskolor, 2 olika mellanstadieskolor och2 olika högstadieskolor och 4 specialpedagoger/speciallärare. LÄS MER

  5. 5. Flickor med NPF : Ett föräldraperspektiv på specialpedagogiska insatser

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Sandra Hansson; Sofie Rudin; [2020]
    Nyckelord :Samverkan; NPF-problematik; genus; specialpedagogiskt stöd; flickor; föräldrars upplevelser;

    Sammanfattning : Forskning visar att flickor med NPF-problematik inte får det stöd och de insatser som de behöver i skolan. Det framkommer också i forskning att samverkan mellan skola och hem är viktigt när det kommer till elevers resultat, men att det brister i samverkan mellan skolan och hemmet när det handlar om flickor med NPF-problematik. LÄS MER