Sökning: "NPF-problematik"

Visar resultat 6 - 10 av 12 uppsatser innehållade ordet NPF-problematik.

  1. 6. En kvalitativ undersökning om hur ASL som metod för läs- och skrivinlärning fungerar för elever med NPF-problematik : Verksamma lärares erfarenheter

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Linnéa Röde; [2019]
    Nyckelord :ASL; Att skriva sig till läsning; iWTR; Integrated Write to Learn; NPF; ADHD; autism; koncentrationssvårigheter; Concentration Difficulties; Attention Deficit;

    Sammanfattning : Skolsituationen för elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, NPFproblematik är ofta problematisk på grund av de svårigheter de befinner sig i. Lärare saknar också ofta kunskap om och har därför svårt att möta och anpassa undervisningen för elever med den här typen av problematik. LÄS MER

  2. 7. Tillgängliga lärmiljöer och tydliggörande pedagogik för ökad inkludering och delaktighet : - ur ett pedagog- och elevperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Susanna Lindström; Malin Liljeqvist; [2019]
    Nyckelord :Specialpedagogik; inkludering; delaktighet; tillgänglighet; lärmiljö och struktur.;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur pedagoger och elever i grundskolan upplever specialpedagogiskt stöd och stimulans, genom användandet av specialpedagogiskt material och gemensamma stödstrukturer, kan bidra till delaktighet, tillgängliga lärmiljöer och därmed inkludering. Vilka möjligheter och vinster liksom hinder och svårigheter upplevs? Semistrukturerade kvalitativa intervjuer genomfördes med pedagoger och elever, vilka deltagit i ett skolutvecklingsarbete, samt en kompletterande enkät till pedagoger. LÄS MER

  3. 8. En stadig grund att stå på -byggt på inkludering, samsyn och goda relationer för elever med NPF

    Master-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Anette Nilbo; Tina Persson; [2019]
    Nyckelord :NPF; Teachers resources; relations; consensus;

    Sammanfattning : En stadig grund att stå på- byggt på inkludering, samsyn och goda relationer för elever med NPF.Förväntat kunskapsbidrag: Fördjupa förståelsen för pedagogernas tillgång till resurser och förutsättningar som de använder sig av för att möta elever med NPF-problematik utefter läroplanens krav. .. LÄS MER

  4. 9. En intervjustudie om hur ASL fungerar för elever med NPF-problematik. : Verksamma klasslärare och speciallärares erfarenheter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Linnéa Röde; [2019]
    Nyckelord :ASL; Att skriva sig till läsning; iWTR; Integrated Write to Learn; NPF; ADHD; autism; koncentrationssvårigheter; Concentration Difficulties; Attention Deficit;

    Sammanfattning : Det finns en koppling mellan NPF-problematik och Dyslexi och läs- och skrivsvårigheter, vilket gör att läs- och skrivinlärningen kan bli extra bekymmersam för elever med NPF-problematik. Detta gör att det finns en svenskämnesdidaktisk vinst i att ta reda på hur metoder som används i läs- och skrivundervisningen fungerar ur ett NPF-perspektiv. LÄS MER

  5. 10. "Vi var fullständigt missförstådda, kritiserade och skuldbelagda" - en studie kring konsekvenserna för föräldrar till barn inom autismspektrumtillstånd som har eller har haft en problematisk skolfrånvaro

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Socialhögskolan

    Författare :Stina Holmberg; [2019]
    Nyckelord :Autismspectrumdisorder ASD ; development ecology; parenting; coping; schoolrelated problems; school absence; Social Sciences;

    Sammanfattning : The past decade, the number of children who have had a worrying school absence seems to increase according to several authorities in Sweden. The aim of this study was to explore the consequences for parents with children diagnosed with autism spectrum disorder (ASD) who also have or had to have a problematic school absence this past year. LÄS MER