Sökning: "NTA-undervisning"

Hittade 2 uppsatser innehållade ordet NTA-undervisning.

  1. 1. NTA-naturvetenskap och teknik för alla

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Vlora Mehmeti; [2018]
    Nyckelord :NTA program; NTA utbildning; NTA; NTA som skolutvecklingsprogram; STC Sience Technology for Children ; STC-education; lärare; elever; intervjuer och observationer;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att undersöka om NTA (Naturvetenskap och Teknik för Alla) är ett bra skolutvecklingsprogram som är värt att använda i våra skolor. Frågeställningar som jag har utgått ifrån är: Vilka fördelar respektive nackdelar finns det med att använda NTA-undervisning? Vilken utveckling i lärande sker hos lärare och elever vid användningen av NTA? Vilka attityder och intressen visar eleverna när de använder NTA-materialet? Metoden som jag har använt mig av är intervjuer och observationer samt genom att söka på olika databaser. LÄS MER

  2. 2. NTA – En pusselbit till en utvecklad NO-undervisning? : Lärares perspektiv på undervisning i NTA

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Avdelningen för matematik och ämnesdidaktik

    Författare :Angelica Hellström; [2018]
    Nyckelord :NTA-undervisning; NO-undervisning; lärarperspektiv; kompetensutveckling; fortbildning; undersökande arbetssätt; experiment; styrdokument; teori; praktik;

    Sammanfattning : Jag har valt att med hjälp av en kvalitativ metod undersöka hur lärare arbetar eller har arbetat med Natur och Teknik för Alla (NTA), som är ett verktyg till för att stödja lärares kompetensutveckling och undervisning i naturvetenskap och teknik (Anderhag & Wickman 2006). NTA inkluderar fortbildning, ett nätverk av pedagoger, samt tillgång till temalådor att ta med in i klassrummet som bygger på ett undersökande och praktiskt arbetssätt. LÄS MER