Sökning: "Narrativ Förmåga"
Visar resultat 1 - 5 av 106 uppsatser innehållade orden Narrativ Förmåga.
1. Att höja fertilitetsmedvetenhet hos män och kvinnor - En systematisk litteraturstudie av randomiserade kontrollerade studier
Magister-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för hälsovetenskaperSammanfattning : Bakgrund: Trots att infertilitet är ett växande globalt folkhälsoproblem visar aktuellt forskningsläge på att män och kvinnor ofta saknar medvetenhet om faktorer som påverkar deras förmåga att bli gravida. Genom att öka medvetenheten om fertilitet och relaterade riskfaktorer kan människor genom medvetna val minska förekomsten av ofrivillig barnlöshet samt optimera utfall av graviditeter och hälsan hos framtida barn. LÄS MER
2. Glasbarns upplevelser : En narrativ analys om vuxnas berättelser om deras uppväxt med ett sjukt eller funktionsnedsatt syskon
Kandidat-uppsats, Jönköping University/HHJ, Avdelningen för socialt arbeteSammanfattning : Genom narrativ analys av fyra berättelser undersöker denna studie så kallade glasbarns levda erfarenheter av deras uppväxt med deras syskon. Syftet med studien är att vidga förståelsen av hur barn påverkas av att växa upp med ett syskon med omfattande vårdbehov orsakat av funktionsnedsättning eller sjukdom. LÄS MER
3. Musik, en överlevnadsstrategi för svarta kroppar
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Högskolan för scen och musikSammanfattning : I åttonde klass gjorde vi en studieresa på Lindhagaskolan till Polen. Jag kommer inte ihåg så mycket av koncentrationslägren, utan mer några incidenter varav en, när en gumma kom fram och gapade ivrigt “picture picture”. Hon ställde sina två barn bredvid mig och började knäppa kort. LÄS MER
4. Unga vuxna utanför arbetsmarknaden : -En narrativ studie om NEET ungdomars upplevelse av sina förutsättningar och möjligheter att etableras på arbetsmarknaden
Magister-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Sammanfattning Tidigare forskning visar att unga vuxna i NEET gruppen med tiden blir mer passiva och tappar motivationen i förhållande till att söka arbete (Brynner & Parsons, 2002, 299–307). Chelsom Vogt et al. LÄS MER
5. Hur påverkar sångintervention den språkliga förmågan hos elever i årskurs 2?
Magister-uppsats, Lunds universitet/Logopedi, foniatri och audiologiSammanfattning : Syfte Uppsatsens syfte var att undersöka om och i så fall hur sångintervention i klassrummet ger effekter på den språkliga förmågan, närmare bestämt på förståelse och produktion av berättelser, hos elever i årskurs 2. Metod Deltagare i studien var 66 elever i årskurs 2 från två olika skolor, fördelade på två grupper A och B. LÄS MER