Sökning: "Narrativ mediering"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden Narrativ mediering.

  1. 1. Fritidshemmets lokaler : lokalernas betydelse för lärande i fritidshemmet utifrån lärares perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Veronika Ertas; Madeleine Palmqvist; [2023]
    Nyckelord :Lärande; lokaler; kommunikation; samverkan; sociala sammanhang; mediering; redskap; proximala utvecklingszonen;

    Sammanfattning : Sammanfattning Förutsättningar för att skapa lärande i fritidshemslokaler som delas med skolan är ett outforskat område, däremot finns en hel del artiklar och rapporter som belyser miljön och platsens betydelse på fritidshemmet. Fritidshemmet är en plats som ska rymma stora barngrupper i lokaler som många gånger inte lever upp till de rum och ytor fritidshemmet borde ha i relation till antalet barn. LÄS MER

  2. 2. Film som didaktiskt verktyg i historieundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Alexander Jarhall; Anton Sigrén; [2020]
    Nyckelord :historia och film; historiemedvetande; historiekultur; historiebruk; historieanvändning; narrativ konstruktion; mediering; historieundervisning;

    Sammanfattning : This degree project was written within the framework of the teachers’ programme at Malmö University, with a specialisation in the subject of history. The project deals with teachers’ views on narrative film as a tool for teaching history. LÄS MER

  3. 3. Djurens roll i förskolan : En fallstudie om två förskolor med djurinriktning

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/HLK, CHILD

    Författare :Erika Jiremyr; Sanja Magnfält; [2016]
    Nyckelord :Djur; Förskola; Sociokulturellt perspektiv; Speciell- och traditionell inriktning; Aktivitetstriangeln;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att, genom observationer, undersöka djurens roll i förskolans verksamhet. Syftet är således att skildra de pedagogiska lärprocesser som förekommer i förskolor som involverar djur i sin dagliga verksamhet, bidra med kunskaper om hur djur kan påverka förskolans verksamhet och hur djurhållning kan tillämpas i den traditionella förskolan. LÄS MER