Sökning: "Nationell kultur"

Visar resultat 16 - 20 av 222 uppsatser innehållade orden Nationell kultur.

  1. 16. "Every single word in the song is the truth" : En kritisk diskursanalys av Ukrainas segrare Jamalas uttalanden om sitt bidrag "1944" och sin medverkan i Eurovision Song Contest år 2016

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Sofia Norlander; [2023]
    Nyckelord :Eurovision Song Contest ESC ; cultural diplomacy; belonging and the politics of belonging; discourse; politics; Eurovision Song Contest ESC ; kulturdiplomati; tillhörighetspolitik; diskurs; politik;

    Sammanfattning : In 1944, the Soviet Union deported hundreds of thousands of Crimean Tatars from Crimea, one of whom was the Ukrainian artist Jamala's great-grandmother Nazylchan. Almost a hundred years later, and only two years after Russia's annexation of Crimea, Jamala represents Ukraine in the Eurovision Song Contest 2016 with the song "1944". LÄS MER

  2. 17. Vemodets paviljong - Förslag till Sveriges nationella paviljong för Venedigbiennalen genom dramaturgisk sekvensering

    Master-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för arkitektur och byggd miljö

    Författare :André Lundin; [2023]
    Nyckelord :Venedigpaviljongen; Venedig; Konstbiennalen; Arkitekturbiennalen; Svenkhet; Paviljong; Svensk; Gaston Bachelard; World cultural map; arkitektur; konst; poesi; poetisk arkitektur; teori; dramaturgisk sekvensering; poetisk sekvensering; sekvenser; vemod; vemodets paviljong; svenskt vemod; Arts and Architecture;

    Sammanfattning : Traveling by foot, one swiftly moves between continents. The Venice Biennale is a place where countries can see the world and, at the same time, be seen by the world. Since 1895, the Biennale has brought together the world’s leading artists and architects. LÄS MER

  3. 18. Hur F-3 lärare talar om skrivande och motivation : En diskursanalys av skrivundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Rebecka Sköldbäck; Siri Andersén; [2023]
    Nyckelord :discourse analysis; discourses of writing; motivation; motivation to write; writing; writing instruction; diskursanalys; motivation; skrivande; skrivdiskurser; skrivmotivation; skrivundervisning;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka vilka skrivdiskurser som framkommer när F-3 lärare talar om sin skrivundervisning och elevers skrivmotivation, med diskursanalys som teoretiskt angreppssätt. I tidigare forskning redogörs för studier från en nationell såväl som internationell kontext. LÄS MER

  4. 19. Hur arbetet med särskilt begåvade barn och elever kan se ut inom förskole- och grundskoleverksamheten på organisationsnivå : En intervjustudie med rektorer och specialpedagoger på huvudmanna- och enhetsnivå

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Karolina Kuzmicz Mehnert; Therese Nyström; [2023]
    Nyckelord :Identifiering; kompetens; organisation; specialpedagog; särskild begåvning;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att få en fördjupad förståelse för arbetet med särskilt begåvade barn och elever utifrån organisationsnivå inom både förskola och grundskola. För att skapa en uppfattning om hur rektorer och specialpedagoger arbetar praktiskt i sina verksamheter gällande detta ämne utgick vi från en kvalitativ forskningsansats. LÄS MER

  5. 20. Påverkar lärarens kompetens NIU-elevernas motivation? : En kvantitativ studie om motivationens påverkande faktorer

    Magister-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Rasmus Engström; Marcus Nilsson; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syfte och hypoteser Syftet med studien var att undersöka sambandet mellan motivation och lagidrottande NIU-elevers upplevelse av skolans faciliteter, samarbetet med klubblag, lärarens kompetens, elevernas gemenskap samt elevernas individuella utveckling. Detta för att kartlägga samt vidare kunna utveckla arbetet med att motivera NIU-elever till att nå nationell elitnivå. LÄS MER