Sökning: "Nationella provet svenska årskurs 9 läsförståelse"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden Nationella provet svenska årskurs 9 läsförståelse.

  1. 1. Läsning i PISA, nationella prov och Lgr11:s kursplan i svenska : Läsprocesskategorier i PISA-undersökningen 2009, nationella provet 2012/2013 samt kursplanen för årskurs 7-9.

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Emma Helsing; [2017]
    Nyckelord :PISA; national tests; Swedish; curriculum; knowledge requirement; reading process categories; reading comprehension; literacy; content analysis; PISA; nationella prov; svenska; läroplan; kunskapskrav; läsprocesskategorier; läsförståelse; literacy; innehållsanalys;

    Sammanfattning : This essays aim is to examine the different reading process categories tested in PISA's survey as well as the national test in Swedish and how it is tested. Furthermore, the aim is to compare it with the skills and knowledge regarding reading required in the syllabus and the reading process categories that are included in the knowledge requirements. LÄS MER

  2. 2. Att bedöma läsförståelse : En studie av elevers läsförståelse vid nationella prov i svenska för årskurs 9

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Larissa Hultberg; [2015]
    Nyckelord :läsförståelse; läsförståelseprocesser; bedömning; likvärdighet; formativ; summativ;

    Sammanfattning : Denna undersökning vill lyfta fram läsförståelse och bedömning av läsförståelse i nationella prov i svenska för årskurs 9, för att undersöka hur elever har klarat uppgifterna i nationella prov i svenska. Nationella provet heter Ämnesprov, läsår 2012/2013 Svenska och svenska som andraspråk. LÄS MER

  3. 3. Att läsa och förstå : En studie av förstaspråks- och andraspråkselevers resultat på nationella provets läsförståelse för årskurs 9

    Kandidat-uppsats, Institutionen för språk och litteratur, SOL

    Författare :Elin Andersson; [2011]
    Nyckelord :läsförståelse; genrekunskap; ordkunskap; svenska som andraspråk; nationellt prov; årskurs 9;

    Sammanfattning : Syftet med den här undersökningen är att unersöka och analysera förstaspråks- och andraspråkselevers resultat på nationella provets läsförståelsedel i svenska och svenska som andraspråk för att se om det finns några skillnader och/eller likheter i deras läsförståelse och om de i så fall kan kopplas till forskningen om genrekunskapens och ordförrådets betydelse för läsförståelsen.     I min undersökning använder jag mig av tjugo elevers läsförståelseprov från nationella provet 2010. LÄS MER