Sökning: "Natur och teknik förskola"

Visar resultat 1 - 5 av 20 uppsatser innehållade orden Natur och teknik förskola.

  1. 1. Pedagogers syn på relationen mellan lek och lärande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för kultur och samhälle (KS)

    Författare :Csorba Gizella; [2014]
    Nyckelord :barn; barns lärande; förskola; lek; lärande; pedagogers synsätt;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete är att undersöka hur pedagoger ser på lek och dess relation till barns lärande. Frågeställningarna som vi i studien utgår ifrån är följande: Hur ser pedagogerna på barns lek? Hur ser pedagoger på relationen mellan barns lek och lärande?Vår uppsats är en traditionell studie med en kvalitativ ansats med intervjuer som metod. LÄS MER

  2. 2. Naturvetenskap och teknik i samspel med IKT i förskolan

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för hälsa, natur- och teknikvetenskap (from 2013)

    Författare :Sandra Blixt; [2013]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : The main purpose of this study is to, in the educator’s point of view, try to find out how pre-schools approach science and technology along with Information and Communication Technology (ICT). The survey was conducted based on qualitative interviews where two preschools participated, a total of seven teachers were interviewed. LÄS MER

  3. 3. Hur beskrivs lek i förskolans dokument? : Hur ser chefer och pedagoger på lek?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Jennie Bengtsson; Siv Peterson; [2012]
    Nyckelord :Lek; förskola; lek i syfte att lära; lustfyllt lärande; barnsyn; kunskapssyn; läroplan; medvetet bruk av lek; kompetensutveckling;

    Sammanfattning : Förskolan ingår i det svenska skolväsendet och är första steget i det livslånga lärandet. Detta lärande ska ske genom ett medvetet bruk av lek, enligt läroplanen för förskolan. Syftet med undersökningen var att ta reda på hur leken beskrivs på lokal nivå i förskolors dokument. LÄS MER

  4. 4. Upptäck och Utforska Naturvetenskap och Teknik med Kråkis, ett arbetsmaterial för förskolan

    M1-uppsats, Akademin för teknik och miljö

    Författare :Annica Spång; [2010]
    Nyckelord :arbetsmaterial; förskola; naturvetenskap; teknik;

    Sammanfattning : Syftet med examensarbetet är att synliggöra naturvetenskap och teknik mer på förskolorna. Arbetet har resulterat i ett praktiskt användbart arbetsmaterial för förskolan, Upptäck och Utforska Naturvetenskap och Teknik med Kråkis – ett arbetsmaterial för förskolan. LÄS MER

  5. 5. Upplevelser av djur och utevistelse : Aktiviteter för barn på Stenby 4H

    M1-uppsats, Akademin för hållbar samhälls- och teknikutveckling

    Författare :Anna Bengtsson; Liza Ek Kempe; [2010]
    Nyckelord :4H; barn; djur och utevistelse;

    Sammanfattning : Aktivitetskort som pedagoger kan använda med barn i åldrarna 5-6 år påStenby 4H-gård i Eskilstuna har tillverkats. Syftet var att försöka ge barnen positiv känsla för djur, natur och teknik. Genom konkreta upplevelserav djur och utevistelse var förhoppningen att barnen skulle få en ökadförståelse för djur och natur. LÄS MER