Sökning: "Nature of Science NOS"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden Nature of Science NOS.

  1. 1. NATURVETENSKAPENS KARAKTÄR OCH EPISTEMOLOGISK LEGITIMERING - Möjligheter till undervisning utifrån styrdokument och läroböcker

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Johan Espenberg; [2021-09-15]
    Nyckelord :upper secondary school; nature of science; justification of knowledge; textbook; curriculum; content analysis;

    Sammanfattning : Aim: The purpose of this master thesis is to examine the occurrence of nature of science (NOS), and the justification of scientific knowledge, in school science textbooks and curriculum documents for upper secondary school (year 10 – 12) in Sweden. There are a lot of research about science textbooks and NOS which tells us that the coverage and quality of NOS-content often are poor. LÄS MER

  2. 2. Naturvetenskapens karaktär i skolan - En analys av läromedel i biologi

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Stina Törnkvist; [2021]
    Nyckelord :Läromedelsanalys; Nature of Science NoS ; Naturvetenskaplig allmänbildning; Scientific literacy SL ; årskurs 7-9;

    Sammanfattning : Följande studie ämnar undersöka hur läromedel i biologi angriper ämnet naturvetenskapens karaktär. Den bygger på de sju aspekter som Norman Lederman använt för att definiera naturvetenskapens karaktär på grund- och gymnasienivå: att det är skillnad mellan observation och slutsats, det är skillnad mellan lagar och teorier, naturvetenskapen är baserad på empiri, den är öppen för förändring, den är kreativ, den är subjektiv och beroende av sitt kulturella sammanhang. LÄS MER

  3. 3. Låt oss vidga vår horisont: Eurocentriskt perspektiv i läroböcker i biologi

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Sima Nasizadeh; [2020]
    Nyckelord :multikulturell utbildning; eurocentriskt perspektiv i undervisning; läroboksanalys; Nature of Science NOS ;

    Sammanfattning : Det här arbetet är en undersökning om huruvida läroböcker i biologi och naturkunskap presenterar en multikulturell naturvetenskaplig utbildning. Analysen gjordes enligt hermeneutisk tolkning av läroböckernas innehåll. Den är utförd med ett multikulturellt perspektiv kontra ett eurocentriskt perspektiv. LÄS MER

  4. 4. Vad läromedel kan bidra med till lärares kemiundervisning i årskurs 4-6

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Åsa Pehrson; Caroline Persson; [2019]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : AbstractI detta arbete har syftet varit att undersöka hur läromedel kan bidra till lärares kemiundervisning åk. 4–6 med fokus på förmågan att använda kemins begrepp, modeller och teorier för att beskriva och förklara kemiska samband i naturen i den svenska läroplanen med utgångspunkt i partikelmodellen. LÄS MER

  5. 5. Fysikhistoriens plats i svensk utbildning

    Master-uppsats, Lunds universitet/Fysiska institutionen; Lunds universitet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Johan Holmberg; [2019]
    Nyckelord :Fysikhistoria; historia; fysikundervisning; fysik; undervisning; Physics and Astronomy;

    Sammanfattning : Integrering av historia i fysikundervisningen har undersökts länge och i stor omfattning internationellt. Det finns ett brett stöd för att det kan ha många önskvärda effekter på elevers lärande och motivation. LÄS MER