Sökning: "Naturorienterande ämnen för åk 1-3"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden Naturorienterande ämnen för åk 1-3.

  1. 1. Läromedelsanalys : En studie om läromedel i NO för åk 1-3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för hälsa, natur- och teknikvetenskap (from 2013)

    Författare :Ida Lind; Frida Härling; [2022]
    Nyckelord :core content; image analysis; primary school; science education teaching aid analysis; Bildanalys; centralt innehåll; lågstadiet; läromedelsanalys; naturorienterande ämnen;

    Sammanfattning : The purpose of the study is to contribute with more knowledge about how different teaching materials in NOS can differ in terms of the connection to the core content and how it is represented in the form of images. The two teaching materials that we have chosen to review are "Puls NO-boken" and "Boken om NO". LÄS MER

  2. 2. Roligt med bilder! Men vad är bildernas utseende och funktion? : En läromedelsanalys av bilders utseende och funktion i matematik och de naturorienterande ämnena

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå,

    Författare :Simon Andretzky; Frida Huss; [2021]
    Nyckelord :Bilder; läromedelsanalys; matematik; multimodalitet; naturorienterande ämnen; åk 1-3;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att analysera bilders utseende och funktion i fyra läromedelsserier inom matematik och de naturorienterande ämnena. Med kraven att de analyserade läromedlen skulle vara arbetsböcker anpassade till årskurs 3 valdes läromedlen slumpmässigt från Blåsenhusbiblioteket. LÄS MER

  3. 3. Läromedelsanalys : En studie om läromedel i NO för åk 1-3 ur ett andraspråksperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för hälsa, natur- och teknikvetenskap (from 2013)

    Författare :Linnea Ejderlind; Anna Eriksson; [2021]
    Nyckelord :Second language students; teaching aid analysis; science education; primary school; conceptual understanding; andraspråkselever; läromedelsanalys; naturorienterande ämnen; lågstadiet; begreppsförståelse;

    Sammanfattning : The purpose of the study is to incrase knowledge about the support available in teaching materials in biology, physics and chemistry for grades 1-3, to strengthen students who have Swedish as a second language. In the Swedish school, there are many students who have a mother tongue other than Swedish. LÄS MER

  4. 4. Nyttjande av skönlitteraturens värld i NO-undervisningen. -Use of the fiction world in science lessons

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Johanna Wredmark; [2016]
    Nyckelord :naturorienterande ämnen; skönlitteratur i NO-undervisning; främja nyfikenhet; årskurs f-3;

    Sammanfattning : Då det idag finns forskning som menar att nyttjandet av skönlitteratur i NO-undervisningen är fördelaktigt för eleverna när det kommer till deras kunskapsutveckling, intresse och nyfikenhet har jag för avsikt att ta reda på mer om detta.Jag har genom detta arbete fått möjlighet att intervjua fem grundskolelärare som alla arbetar i olika kommuner i Sverige. LÄS MER