Sökning: "Naturvetenskap förskola 2018"

Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade orden Naturvetenskap förskola 2018.

  1. 1. Högläsning i förskolan : Hur pedagogers förhållningssätt under högläsning kan främja barns språkutveckling

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Yasmin Alsayed Ali; Thagreed Yaseen; [2021]
    Nyckelord :språkutveckling; högläsning; förskola; lässtrategier;

    Sammanfattning : Den här studien handlar om högläsning i förskolan med fokus på dess betydelse för barns språkutveckling. Under vår utbildning har högläsningens betydelse för barns språkutveckling uppmärksammats. LÄS MER

  2. 2. När tryggheten faller på plats : Förskollärares upplevelser kring yngre barns anknytning i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Elin Nordström; Sandra Lindgren; [2021]
    Nyckelord :Anknytning; Anknytningsperson; Förhållningssätt; Förskola; Förskollärare; Introduktion; Rutiner;

    Sammanfattning : Med vår studie vill vi söka ökad förståelse för hur förskollärare upplever och förhåller sig till barns trygga anknytning i förskolan. Varför vi har valt att fokusera på förskollärares upplevelser, är för att vi själv upplever att trygghet och anknytning inte tar lika mycket plats i Läroplanen för förskolan Lpfö18 (Skolverket 2018) som till exempel naturvetenskap, matematik, hållbar utveckling och andra ämne. LÄS MER

  3. 3. Vad är naturvetenskap i helhet? : En kvalitativ studie om förskollärares resonemang kring naturvetenskap i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Matilda Oldin; Annika Grufman; [2018]
    Nyckelord :Naturvetenskap; Förskola; Förskollärare; Socialkonstruktionism; Diskurs.;

    Sammanfattning : I den här studien är fokus på förskollärares resonemang kring naturvetenskap till skillnad från hur det arbetas med ämnet vilket forskning vi tagit del av framförallt varit inriktad på. Syftet med studien var att undersöka förskollärares resonemang kring naturvetenskap som helhet i förskolans verksamhet. LÄS MER

  4. 4. Utomhusvistelsen - ett tillfälle för lärande : En studie om sex förskollärares uppfattningar om utomhuspedagogik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Anneli Gezelius; Frida Juhlin; [2018]
    Nyckelord :Utomhusmiljö; förskollärare; utomhuspedagogik; barns lärande; förskola; utomhusvistelse;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att skapa fördjupad kunskap om hur sex förskollärare resonerar kring barns lärande i utomhusmiljön. Den metod vi använt oss av för att undersöka detta är enskilda, halvstrukturerade intervjuer med sex förskollärare. Intervjusvaren analyserades och tolkades med hjälp av ett utvecklingspedagogiskt perspektiv. LÄS MER

  5. 5. Hur får vi energi? : En kvalitativ semistruktuerad intervjustudie om barns uppfattningar kring kroppens energiprocesser.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

    Författare :Anja Rantamäki; [2018]
    Nyckelord :Chemistry; energy; food; preschool; perceptions; science; Energi; förskola; förskoleklass; kemi; mat; naturvetenskap; tankar; uppfattningar;

    Sammanfattning : Denna studie har som syfte att studera vilka tankar förskolebarn i åldern mellan 5-6 år har om energiprocesser kopplat till människokroppen. Metoden var en kvalitativ semistrukturerad intervjustudie som genomfördes på en förskola samt i en förskoleklass. Teoretiska utgångspunkten var social konstruktivism. LÄS MER