Sökning: "Naturvetenskap grundskolans tidigare år"

Visar resultat 1 - 5 av 39 uppsatser innehållade orden Naturvetenskap grundskolans tidigare år.

  1. 1. Särskild begåvning i matematik : Lärares erfarenheter av identifiering och undervisning av särskilt begåvade elever i matematik i grundskolans tidigare år.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Sofie Johansson; [2023]
    Nyckelord :Grundskola; högpresterande elever; lärarkompetens; matematik; särbegåvning; särskilt begåvade elever; särskild begåvning;

    Sammanfattning : Studien syftar till att undersöka lärares erfarenheter av att identifiera särskilt begåvade elever i matematik samt lärares erfarenheter av att undervisa dessa elever. Studien syftar vidare till att undersöka eventuella hinder kopplade till detta. LÄS MER

  2. 2. Digitala läromedel i matematik – praxeologier inom subtraktion och dess uttrycksformer

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Elin Nilsson; Michelle Nilsson; [2021]
    Nyckelord :digitala läromedel; grundskolans tidigare år; matematik; subtraktion; uppgiftstyper; uttrycksformer;

    Sammanfattning : Detta examensarbete består av en analys av tre digitala läromedel inom matematik för årskurs 3. Tillämpning av analoga böcker är den tradition som visats sig vara dominerande inom svensk matematikundervisning. Däremot ser forskare en ökning vad gäller digitala läromedel på marknaden. LÄS MER

  3. 3. Handlingskompetens och argumentation om hållbar utveckling : En kvalitativ studie om målgruppsanpassade nyhetersartiklar och elevers åsikter gällande hållbar utveckling

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Pedagogik, språk och Ämnesdidaktik

    Författare :Jennifer Wallace; [2020]
    Nyckelord :Hållbar utveckling; Grundskolans tidigare år; Samtal; Argumentation; Handlingskompetens; Naturvetenskap;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  4. 4. Ämnesintegrering med programmering : Hur fungerar ämnesintegrerad undervisning ur ett lärarperspektiv?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Marie Irhage; [2020]
    Nyckelord :Curriculum Integration; Programming; Science; Elementary School; Teaching.; Ämnesintegrering; Programmering; Naturvetenskap; Grundskolans tidigare år; Undervisning;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att studera möjligheter och/eller hinder vid ämnesintegrering med programmering i åk 4-6. I den här studien innebär ämnesintegrering ett projekt där flera ämnen samarbetar. LÄS MER

  5. 5. Att använda kulturella inslag i undervisningen i naturorienterande ämnen : En studie om hur lärare uppfattar och behandlar det centrala innehållet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för biologi och miljö (BOM)

    Författare :Jenny Nordberg; [2019]
    Nyckelord :kulturella inslag; äldre tiders naturvetenskap; naturorienterande ämnen; grundskolan; centralt innehåll;

    Sammanfattning : Tidigare forskning visar att det finns flera fördelar med att integrera kulturella inslag och naturorienterande undervisning, och kulturella inslag omnämns som centralt innehåll i Biologi, Fysik samt Kemi för Naturorienterande ämnen i Grundskolans år 4–6. I det här arbetet undersöks vilka fördelar fem lärare kan urskilja i att arbeta med kulturella inslag i undervisningen i naturorienterande ämnen, samt exempel på hur sagda lärare har använt sig av detta i tidigare undervisning. LÄS MER