Sökning: "Naturvetenskap med yngre barn"

Visar resultat 1 - 5 av 19 uppsatser innehållade orden Naturvetenskap med yngre barn.

  1. 1. Naturvetenskap med förskolans yngsta barn : En kvalitativ studie om förskollärares upplevelser av naturvetenskaplig undervisning med de yngsta barnen i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Lova Corin; Ellen Möllerström; [2022]
    Nyckelord :Fenomenologisk hermeneutik; förskola; förskollärare; livsvärld; naturvetenskap; naturvetenskaplig undervisning; upplevelse; yngre barn;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att lyfta fram och tolka fem förskollärares upplevelser av fenomenet naturvetenskaplig undervisning i förskolan med barn i åldrarna ett till tre år. Detta mot bakgrund av tidigare forskning som visar att förskollärare uttrycker osäkerhet kring att arbeta utifrån de naturvetenskapliga målen i läroplanen. LÄS MER

  2. 2. När tryggheten faller på plats : Förskollärares upplevelser kring yngre barns anknytning i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Elin Nordström; Sandra Lindgren; [2021]
    Nyckelord :Anknytning; Anknytningsperson; Förhållningssätt; Förskola; Förskollärare; Introduktion; Rutiner;

    Sammanfattning : Med vår studie vill vi söka ökad förståelse för hur förskollärare upplever och förhåller sig till barns trygga anknytning i förskolan. Varför vi har valt att fokusera på förskollärares upplevelser, är för att vi själv upplever att trygghet och anknytning inte tar lika mycket plats i Läroplanen för förskolan Lpfö18 (Skolverket 2018) som till exempel naturvetenskap, matematik, hållbar utveckling och andra ämne. LÄS MER

  3. 3. Taluppfattning utifrån ett lärarperspektiv : En studie om lärares syn och arbetssätt i förskoleklass och årskurs 1

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för elektroteknik, matematik och naturvetenskap

    Författare :Louise Krantz; [2020]
    Nyckelord :matematik; matematikundervisning; räknestrategier; taluppfattning; yngre barn;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien var att undersöka hur lärare ser på taluppfattning i förskoleklass och årskurs 1 och hur de väljer att arbeta för att utveckla den hos eleverna. För detta ändamål valdes sju lärare som arbetar inom förskoleklass, årskurs 1 – 3 och som speciallärare ut för kvalitativa intervjuer. LÄS MER

  4. 4. Framtidens mat? : en kvalitativ studie om barns uppfattningar om att konsumera insekter

    Kandidat-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för naturvetenskap

    Författare :Sandra Franzen; [2020]
    Nyckelord :Insekter; barn; fokusgrupper; uppfattningar; mat;

    Sammanfattning : Sammanfattning  Inledning:Idag äter mer än 2 miljarder människor i världen insekter regelbundet. I västvärlden finns det dock ingen tradition av att äta insekter och i Sverige är det ännu så länge inte lagligt att producera och sälja insekter som mänsklig föda. LÄS MER

  5. 5. Rörelse inom matematikundervisningen : En systematisk litteraturstudie om hur rörelse kan användas i matematikämnet i årskurs F-6

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för naturvetenskap och teknik

    Författare :EmmaLinnea Björkman; Emma Hudd; [2019]
    Nyckelord :Mathematics; movement break; classroom physical activity; classroom physical break; on-task behaviour; matematik; rörelsepaus; fysisk aktivitet; koncentrationsförmåga;

    Sammanfattning : I samhällsdebatten belyses ofta den fysiska aktivitetens påverkan på människors välmående och kognitiva utveckling. Enligt Folkhälsomyndigheten bör barn mellan 6 och 17 år vara fysiskt aktiva minst 60 minuter dagligen. Rörelsepauser har därför blivit ett allt vanligare inslag under lektionerna, framförallt för de yngre eleverna. LÄS MER