Sökning: "Naturvetenskap vattnets kretslopp"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden Naturvetenskap vattnets kretslopp.

  1. 1. Ämnesintegrering med programmering : Hur fungerar ämnesintegrerad undervisning ur ett lärarperspektiv?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Marie Irhage; [2020]
    Nyckelord :Curriculum Integration; Programming; Science; Elementary School; Teaching.; Ämnesintegrering; Programmering; Naturvetenskap; Grundskolans tidigare år; Undervisning;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att studera möjligheter och/eller hinder vid ämnesintegrering med programmering i åk 4-6. I den här studien innebär ämnesintegrering ett projekt där flera ämnen samarbetar. LÄS MER

  2. 2. Materians och energins bevarande : En studie av gymnasieelevers uppfattningar

    Magister-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för teknik- och naturvetenskap

    Författare :Aldijana Puskar; [2012]
    Nyckelord :Matter conservation; energy conservation; high school studnets perceptions and photosynthesis; Materians bevarande; energins bevarande; gymnasieelevers uppfattningar och fotosyntesen;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka elevernas uppfattningar om materians uppbyggnad och om materians och energins bevarande. Den föreliggande studien baseras på en kvantitativ analys i form av en elektronisk enkät, som föregicks av en kvalitativ analys i form av, strukturerade intervjuer och demonstrationer. LÄS MER

  3. 3. Barns tankar kring naturvetenskap - 4-5-åringar förklarar regn / Young Children´s Thinking about Science – 4-5-year-old Children Explain the Mechanism of Rain

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Ingela Smedenmark; [2011]
    Nyckelord :vardagsföreställningar; regn; naturvetenskap; förskolebarn; rain; science; preschool children; conceptions;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka vilka vardagsföreställningar 4-5-åringar har kringnaturvetenskapliga fenomen, i detta fall regn och vattnets kretslopp. Detta undersöktesmed hjälp av individuella kvalitativa intervjuer, vilka videofilmades ochtranskriberades. Ett kodningsschema grundat på tidigare studier användes viddataanalysen. LÄS MER

  4. 4. Förskolebarns tankar om vattnets kretslopp i naturen och i samhället. : skiljer sig pojkars och flickors svar åt?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Fakulteten för teknik- och naturvetenskap

    Författare :Jenny Nilsson; [2009]
    Nyckelord :The water cycle; Children’s thoughts; Gender; Local plan; Vattnets kretslopp; Barns tankar; Genus; Verksamhetsplan;

    Sammanfattning : Abstract The work will give the picture of what four- and five-year-olds know about the water cycle in nature and in the society. Is there any difference depending on whether a boy or a girl is answering? The work will as well try to describe a picture of how a pre-school could plan their work on a sustainable society, science, and increased gender equality. LÄS MER

  5. 5. ”Naturliga samtal” : en studie av kommunikationens innehåll kring naturvetenskapliga aktiviteter i förskolan

    M1-uppsats, Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier

    Författare :Maria Eriksson; Monika Sahlin; [2009]
    Nyckelord :naturvetenskap; förskola; kommunikation; naturvetenskapsdidaktik; videoobservation;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur naturvetenskap blir synlig i kommunikation kring naturvetenskapliga aktiviteter i förskolan. Vi har funnit få studier som behandlar naturvetenskapsdidaktik i förskolan och vår ambition med studien är att fylla en del av denna lucka. LÄS MER