Sökning: "Naturvetenskapliga programmet"

Visar resultat 1 - 5 av 80 uppsatser innehållade orden Naturvetenskapliga programmet.

  1. 1. Vad tycker gymnasieelever i det naturvetenskapliga programmet i Sverige om vaccin? : Avgörande faktorer och de didaktiska följderna.

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för biologi och miljö (BOM)

    Författare :Axel Hjorth; [2024]
    Nyckelord :Vaccin; gymnasieelever; naturvetenskapliga programmet;

    Sammanfattning : Vaccintvivel finns runt om i världen. Detta tvivel kan beskrivas som en rädsla och osäkerhet för vaccin eller att man inte accepterar vaccin som ett pålitligt läkemedel. Hos elever har vaccintvivel visat sig vara kopplat till bland annat nålfobi eller en rädsla för biverkningar. LÄS MER

  2. 2. Hur upplever elever olika läroboksupplägg?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Karin Asplund; Martin Karlsson; [2023]
    Nyckelord :Fenomenografi; läroboksutformning; motivationsstrategier för inlärning; multimodalitet; kemididaktik;

    Sammanfattning : Det finns mycket forskning kring läroböckers upplägg, men inte ur ett elevperspektiv. Syftet med den här studien är därför att undersöka vem eleven är i ett kemididaktiskt perspektiv i relation till olika läroboksupplägg. LÄS MER

  3. 3. Jag köper väldigt lite kläder och typ bara second hand : En kvalitativ studie om ungdomars hantering av klimatförändringar

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Kulturgeografiska institutionen

    Författare :Moa Carlberg; [2023]
    Nyckelord :Klimatförändringar; Coping; Hållbar utveckling; Geografi; Gymnasieskolan;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att undersöka hur ungdomar i gymnasiet hanterar klimatförändringar och om det finns skillnader mellan ungdomar som har läst geografi i gymnasiet och de som inte har läst geografi i gymnasiet. En kvalitativ metod har använts och data har hämtats in med hjälp av semi-strukturerade intervjuer med elever på samhällsvetenskapliga programmet och naturvetenskapliga programmet. LÄS MER

  4. 4. Hur upplevs en biologilaboration på distans i hemmet av elever på naturvetenskapliga programmet? : En analys utifrån semistrukturerade intervjuer av elever som har utfört en jästlaboration i sitt kök

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Per Springe; [2022]
    Nyckelord :jästsvamp; biologi; laboration; hemlaboration; distanslaboration; gymnasium; naturprogrammet.;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker hur elever upplever en hemlaboration och hur denna hemlaborations upplägg kan se ut och förbättras. Undersökningen genomfördes för att testa ett alternativt laborationssätt och ge elever praktiska färdigheter som ska ingå i biologiämnets undervisning. LÄS MER

  5. 5. Diagnostiska test - för vem och varför? : Gymnasieelevers uppfattning av diagnostiska test i kemiundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Daniel Åkerström; Vera Iliescu; [2022]
    Nyckelord :diagnostic test; assessment; high school students; chemistry; learning; diagnostiskt test; bedömning; gymnasieelever; kemi; lärande;

    Sammanfattning : I detta examensarbete har en intervjubaserad undersökning genomförts, med tio gymnasieelever som studerar på det naturvetenskapliga programmet. Syftet var att ta reda på elevernas perspektiv på hur deras eget lärande i kemi kopplas till diagnostiska test, samt i vilka kontexter eleverna nämner diagnostiska test. LÄS MER