Sökning: "Ne Place"

Visar resultat 1 - 5 av 32 uppsatser innehållade orden Ne Place.

  1. 1. La resa del sardo, dell’italiano, dei realia e dei modi di dire nella traduzione svedese di Padre Padrone. L'educazione di un pastore

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för språkstudier

    Författare :Gunilla Törnqvist; [2024]
    Nyckelord :traduzione; traduttologia; Padre Padrone; Ledda; analisi traduttologica; sardo; italiano; svedese;

    Sammanfattning : La tesi si concentra su un'analisi traduttologica di come la lingua sarda, la lingua italiana, i realia (parole che denotano elementi culturospecifici senza corrispondenza nella linguacultura del metatesto) e i modi di dire funzionalmente simili ai realia, nel romanzo “Padre padrone. L’educazione di un pastore” di Gavino Ledda, vengono resi da Ingrid Börge nella traduzione in svedese “Padre padrone (Min far, min herre) En herdes fostran”. LÄS MER

  2. 2. Indigenous knowledge in education in north-east India

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Kaberi Singha; [2023-08-29]
    Nyckelord :Education for sustainable development ESD ; Indigenous knowledge IK ; North-East NE India; Critical pedagogy of Place; school curriculum;

    Sammanfattning : Considering the need to preserve indigenous knowledge with relevance to the global ESD discourse, the purpose of this study is to explore and understand the value and status of indigenous knowledge (IK) in the context of integrating this in the formal school curriculum, with a focus in the North-eastern (NE) region of India. This study is grounded within the theoretical framework of Critical pedagogy of Place proposed by Gruenewald. LÄS MER

  3. 3. Hur kan vi förstå försvarsstrategiskt samarbete mellan två stater genom ett praktikerperspektiv? Fallet Frankrike-Sverige

    Master-uppsats, Försvarshögskolan

    Författare :Johannes Breitholtz; [2022]
    Nyckelord :International relations; strategy; security strategy; practicitioner; defence cooperation; Internationella relationer; strategi; säkerhetsstrategi; praktiker; försvarssamarbete;

    Sammanfattning : The concept of strategy has been the subject of much theorising and much has been written about what strategy is and what reasons might underlie the choice of different strategies. Considerably less has been written, however, about how strategy is actually done - what actions follow from the choice of strategy - and about those who actually do the action - the practitioners of strategy. LÄS MER

  4. 4. EU:s konkurrensrättsliga reglering av app-butiker – En studie av Digital Market Act i relation till artikel 102 FEUF

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för handelsrätt

    Författare :Oskar Nilsson; [2022]
    Nyckelord :Digital Market Act; DMA; Article 102 TFEU; Artikel 102 FEUF; App Stores; App-butiker; Competition Law; Konkurrensrätt; Digital markets; Digitala marknader; Gatekeepers; Grindvakter; Core platform services; Centrala plattformstjänster; Abuse of a dominant position; Missbruk av dominerande ställning; EU law; EU-rätt; Law and Political Science;

    Sammanfattning : App-butiker påverkar ett helt spektrum av användare, allt från enskilda användare till giganter som Facebook och Amazon, vilket skapar ny problematik på EU:s inre marknad. Uppsatsen behandlar relationen mellan den föreslagna DMA och artikel 102 FEUF, med ett särskilt fokus på app-butiker. LÄS MER

  5. 5. Les stades de développement des apprenants defrançais langue étrangère : Quelle place occupent ils dans les textes officiels, lesmanuels scolaires et dans les témoignages des enseignantset d’un auteur de manuel scolaire ?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Susanne Magnusson; [2022]
    Nyckelord :Itinéraires acquisitionnels; stades de développement; français langue étrangère; Bartning et Schlyter; manuels scolaires; CECR;

    Sammanfattning : Ce m�moire est bas� sur l?�tude Itin�raires acquisitionnels et stades de d�veloppement en fran�ais L2 de Bartning et Schlyter (2004), qui examine de quelle fa�on l?acquisition de la langue fran�aise �volue chez l?apprenant non natif. En effet, la recherche montre que les parcours d?apprentissage d?une langue �trang�re suivent un ordre sp�cifique dans lequel les �l�ments grammaticaux se construisent les uns sur les autres. LÄS MER