Sökning: "Neda"
Visar resultat 1 - 5 av 52 uppsatser innehållade ordet Neda.
1. Do our stories shape our identity? A case study of narratives and discourses among Iranian immigrants in Sweden.
Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för språk och litteraturerSammanfattning : Global migration movements are a daily occurrence in our globalized world. Immigrants’ identities evolve and are affected by the cultural norms, policies, and practices in host countries during their journeys. LÄS MER
2. Tyst läsning ur ett elevperspektiv : En kvalitativ studie om elevers uppfattning av tyst läsning och dess effekt på läsförmågan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälleSammanfattning : This qualitative study was conducted to investigate pupils’ perceptions of silent reading in the classroom and how silent reading contributes to their reading comprehension. This has resulted in the following questions: “how do pupils perceive silent reading in the classroom?” and ”how do pupils believe that silent reading affects their reading comprehension?”. LÄS MER
3. Livsmedelsinspektörens nuvarande och framtida roll för minskat matsvinn : livsmedelsinspektörens perspektiv
Magister-uppsats, SLU/Dept. of Energy and TechnologySammanfattning : En tredjedel av all den producerade livsmedel som avses för konsumtion i världen förloras eller slösas bort. Detta kan leda till ett omfattande problem ur ett socialt, ekonomiskt och miljömässigt perspektiv. LÄS MER
4. Analog och digital högläsning : En intervjustudie om högläsning i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Syftet med den här studien är att undersöka olika sätt att arrangera analog och digital högläsning i förskolan. Anledningen till valet av undersökning är att vi knappt kunde hitta någon forskning om digital högläsning. Trots ett noggrant sökarbete. LÄS MER
5. Hur påverkar högläsning respektive tyst läsning elevers läsförståelse?
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälleSammanfattning : This literature study was conducted with the aim to examine how elementary school teachers use oral reading and silent reading in the classroom, and whether and in what way the two reading strategies benefit students’ reading comprehension. The questions that the study is based on are ”what purpose does the teacher have with reading aloud and silent reading in the classroom?” and ”is reading aloud and silent reading beneficial for student’s reading comprehension, and in what way?”. LÄS MER