Sökning: "Nellie Bild"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden Nellie Bild.

  1. 1. Läraryrket - en ständigt pågående utbildning : En brukstextanalys av texter från Läslyftet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Linnea Lindblom; Nellie Hillbom; [2023]
    Nyckelord :Läslyftet; fortbildning; brukstextanalys; metafunktioner; socialsemiotik;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att analysera utformningen av två texter hämtade från fortbildningsprojektet Läslyftet. Texterna hämtas från modulen Tidig läsundervisning och berör läsförståelse. LÄS MER

  2. 2. ”…det finns ingen styrka i att måla en bild” : Genusaspekter i elevers bildskapande och attityder till bildämnet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Nellie Westman; [2023]
    Nyckelord :Bild; elever; attityder; bildelicitering; genus;

    Sammanfattning : Uppsatsens syfte har varit att bidra med ny kunskap kring elevers föreställningar om genus och hur det speglas i deras bilder samt hur pojkars och flickors attityder av bildämnet skiljer sig åt, och i så fall hur. För att få svar på dessa frågor genomfördes en kvalitativ intervjustudie kombinerat med bildelicitering där nio elever deltog. LÄS MER

  3. 3. Rådgivning och behandling av innekissande katter inklusive användandet av psykofarmaka : en enkätstudie riktad till djurhälsopersonal

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, SLU/Dept. of Clinical Sciences

    Författare :Nellie Gabrielsson; Sanna Jonsson; [2021]
    Nyckelord :beteendeproblem; djurhälsopersonal; djuromvårdnad; katt; miljöåtgärder; psykofarmaka; urinering; urineringsmönster;

    Sammanfattning : När katter inte är nöjda med något i sin omgivning kan de börja kissa utanför lådan. Detta problembeteende är en vanlig anledning till att djurägare tar sina katter till veterinären. LÄS MER

  4. 4. Intersemiotiska relationer inom multiplikationsuppgifter : En läromedelsgranskning av två läromedel anpassade för årskurs 3.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Nina Lundh; Nellie Karlsson; [2020]
    Nyckelord :Matematikundervisning; läromedelsgranskning; semiotisk resurs; multiplikation; multiplikativt tänkande; additivt tänkande; multimodalitet; multimodal analys; teckenvärldar; intersemiotisk relation; socialsemiotisk teori.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur två semiotiska resurser, det vill säga läromedlen Prima Matematik 3B samt Pixel Matematik 3B, presenterar olika multiplikationsuppgifter och vilka dess tillhörande teckenvärldar är. Vidare ämnar studien undersöka om dessa teckenvärldar, såsom exempelvis text och bild, anses samspela med varandra och således om intersemiotiska relationer kan påträffas i uppgifterna. LÄS MER

  5. 5. ”Vissa saker måste vi lämna hemma” : En kvalitativ studie av lärares inställning till att implementera elevers digitala multimodala erfarenheter i undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Nellie Fredriksson; [2019]
    Nyckelord :multimodalitet; digitalisering; erfarenheter; lärare; pedagogik;

    Sammanfattning : Elever i dagens skola lever i en värld med ökad digitalisering där hänsyn till en allt större mängd texter av olika slag är relevant. Samtidigt som unga blir allt mer vana vid digitala multimodala medier har deras erfarenheter av populärkultur och nya medier under en lång tid haft en låg status i pedagogiska sammanhang. LÄS MER