Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 53 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. "Antingen är idrotten succé eller katastrof" : En kvalitativ studie om idrottslärares utmaningar med elever med NPF-anpassningar

    Magister-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Johan Ahlström; Johanna Spring; [2024]
    Nyckelord :NPF-anpassningar; Stöd; NPF;

    Sammanfattning : Purpose and Research Questions: The purpose of the essay is to examine how well teachers in primary schools perceive that the education they have received has provided them with the prerequisites to meet students with neurodevelopmental disorders (NPF) in primary education.The study also aims to investigate the specific practices they employ and the professional development they have undertaken in connection to neurodevelopmental disorders. LÄS MER

  2. 2. The Navigation of Inclusivity and Language Development : The Impact of Autism Spectrum Disorder in the English as a Foreign Language Classroom

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Aurelia Adio; Fatema Ali; [2024]
    Nyckelord :Neurodevelopmental disorders; English as a Foreign language EFL ; Disabilities; Neurodiversity; Inclusion; Accessibility;

    Sammanfattning : In today’s society, neurodevelopmental disorders (NDDs) have been researched in different areas of life. However, what has yet to be explored broadly is the correlation between the characteristics of various neurodevelopmental disorders and their possible impact on a primary school student’s language learning, speaking development, and inclusivity in the English as a Foreign language (EFL) classroom. LÄS MER

  3. 3. Problematisk skolfrånvaro för ungdomar med ESSENCE; En kvalitativ studie om vad som beskrivs som hjälpsamt för att få tillbaka ungdomarna till skolan.

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Susanne Andersson; Maryam Fetrak; [2023-11-17]
    Nyckelord :School refusal or absence or attendance. ESSENCE; developmental disorders;

    Sammanfattning : Bakgrunden till studien var att elever som ryms under ESSENCE-konceptet är överrepresenterade gällande problematisk skolfrånvaro (Munkhaugen 2018). ESSENCE betyder Early Symtomatic Syndroms Eliciting Neurodevelopmental Clinical Examinations och är ett paraplybegrepp för neuropsykiatriska utvecklingsavvikelser utan ställd diagnos (Gillberg 2018). LÄS MER

  4. 4. Att ifrågasätta sin diagnos: En kvalitativ studie om hur personer med diagnoserna ADHD och/eller AST resonerar kring avdiagnostisering

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Socialhögskolan

    Författare :Filippa Dahlström; Signe Cedergren; [2023]
    Nyckelord :ADHD; ASD; neurodevelopmental disorders; autism; de-diagnosing; misdiagnosis; overdiagnosis; stigma; AST; NPF; neuropsykiatriska funktionsnedsättningar; avdiagnostisering; feldiagnostisering; överdiagnostisering; Social Sciences;

    Sammanfattning : There is an ongoing debate regarding the increasing ADHD and ASD diagnoses, suggesting both possible overdiagnosis and underdiagnosis. Unclear boundaries and overlap with other psychiatric conditions also pose a risk of misdiagnosis. Recently, the topic of "de-diagnosing" (avdiagnostisering) has emerged. LÄS MER

  5. 5. Sömninterventioner för barn och ungdomar med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar – ur ett arbetsterapeutiskt perspektiv : En litteraturstudie

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Ida Malmström; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : .... LÄS MER