Sökning: "Neuropsychiatric Disabilities"

Visar resultat 21 - 25 av 125 uppsatser innehållade orden Neuropsychiatric Disabilities.

  1. 21. Vilka extra anpassningar kan lärare göra inom ramen för ordinarie SO-undervisning för att inkludera elever med autism?

    M1-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Iman Abdo; Marija Stevanovic; [2022]
    Nyckelord :autism; autism spectrum disorder; neuropsychiatric disabilities; inclusion; social studies education; clarifying pedagogy. additional adjustments; teaching methods; social science; education.;

    Sammanfattning : Syftet med den här kunskapsöversikten är att få en djupare förståelse om neuropsykiska funktionsnedsättningar hos elever med autism och hur vi som lärare kan anpassa den ordinarie undervisningen, med fokus på SO-undervisning, för att inkludera dessa elever och öka deras förutsättningarna för lärande. Frågeställningen blir därför “Vilka extra anpassningar kan lärare göra inom ramen för ordinarie SO-undervisning för att inkludera elever med autism?”Arbetet görs genom att vi granskar och tolkar vetenskaplig forskning och litteratur, för att sedan besvara frågeställningen för denna kunskapsöversikt. LÄS MER

  2. 22. Vidare studier eller etablering på arbetsmarknaden? : En kvalitativ studie som fokuserar på unga vuxna med NPF

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaper

    Författare :Sayda Icho; Aenyi Quiñonez; [2022]
    Nyckelord :Neuropsychiatric disorders; NPD; transition; school; labor market; factors;

    Sammanfattning : The transition to working life is a difficult process for young people with neuropsychiatric disabilities. The transition to adulthood involves a complex interplay between one's visions, social and economic “opportunity structures'' that society delivers. LÄS MER

  3. 23. Digitaliseringens påverkan på historieundervisningenför NPF elever

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Anton Granzén; Viggo Glemme; [2022]
    Nyckelord :neuropsychiatric disabilities; ADHD; autism; history teaching and digitization; digital tools; special needs students;

    Sammanfattning : The purpose of this work is to investigate how the school’s digitization has affected history teaching for students with neuropsychiatric disabilities. In order to fulfill the purpose, the following question has been formulated: “What consequences does the school’s digitization generate for students with neuropsychiatric disabilities within the frame of history teaching?” The method for this work is based on systematic literature research through three databases, SwePub, Google Scholar and ERIC. LÄS MER

  4. 24. “Tillräckligt med kunskap för att bemöta klienten men inte för att förstå” : En studie om socialsekreterares erfarenheter av bemötande med klienter med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF)

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Teodora Milicevic; Frida Tjärnström; [2022]
    Nyckelord :Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar NPF ; ekonomiskt bistånd; kunskapsluckor; konsekvenser; utbildning;

    Sammanfattning : Socialsekreterare inom socialtjänsten uppskattar att av de klienter som de möter har 50 procent en neuropsykiatrisk funktionsnedsättning (NPF). Det är därför viktigt att socialsekreterare har kunskap och utbildning om NPF. LÄS MER

  5. 25. En översikt av inkludering i modersmålsundervisning, med fyra modersmålslärare i arabiska

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Ahmad sreis; [2022]
    Nyckelord :Modersmålsundervisning; inkludering; pedagogisk planering; särskilt stöd;

    Sammanfattning : An expected knowledge contribution is to make visible the work of some mother tongue teachers with teaching primary school pupils in difficulties and to draw attention to the phenomenon including mother tongue teaching. The theories used in the study for analysis of empirical data and discussion are sociocultural theory, differentiated teaching and inclusive perspectives. LÄS MER