Sökning: "Neuropsychiatric disabilities"
Visar resultat 16 - 20 av 125 uppsatser innehållade orden Neuropsychiatric disabilities.
16. Socialt nedbrytande beteende eller symptom på neuropsykiatrisk funktionsnedsättning? - En undersökning av rekvisitet ”annat socialt nedbrytande beteende” och dess förhållande till rättssäkerhet.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakultetenSammanfattning : Syftet med denna uppsats har varit att undersöka rekvisitet “annat socialt nedbrytande beteende” ur ett rättssäkerhetsperspektiv. Rättssäkerhet har definierats utifrån det formella rättssäkerhetsbegreppet med utgångspunkt i dess krav på förutsebarhet och likabehandling. LÄS MER
17. Socialarbetares kommunikation med barn och unga med NPF eller IF - en forskningsöversikt och en modellutveckling
Magister-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för juridik, psykologi och socialt arbeteSammanfattning : Barn och unga med intellektuella eller neuropsykiatriska funktionsnedsättningar är kraftigtöverrepresenterade inom samhällsvården både nationellt och internationellt. Ett av degemensamma diagnoskriterierna är kommunikationssvårigheter, vilket kan få stora konsekvenserför barn och unga som på grund av detta blir begränsade i både kommunikation och delaktighet. LÄS MER
18. "Det blir nästan sarkasm att kalla en funktionsnedsättning en tillgång" En kvalitativ studie om upplevelsen av att vara förälder med ADHD
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/SocialhögskolanSammanfattning : Based on seven qualitative, semi-structured interviews with adhd-diagnosed parents, our aim is to deepen the knowledge regarding the positive and negative impacts in parenthood, concerning their own experiences. The purpose of this study is also to get an insight into how society's expectations of parents affect the adhd-diagnosed parents view upon themselves. LÄS MER
19. Ett historieämne för alla? : En studie av hur historielärare förhåller sig till undervisning av gymnasieelever med autism.
Master-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för idé- och samhällsstudierSammanfattning : The overall aim of this study was to examine the difficulties that students diagnosed with autism come up against when studying history at upper secondary school. The combination of upper secondary school history and autism is not something that have been studied and this research aimed to fill up that void. LÄS MER
20. "Det blir nästan sarkasm att kalla en funktionsnedsättning en tillgång" En kvalitativ studie om upplevelsen av att vara förälder med ADHD
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/SocialhögskolanSammanfattning : Abstract Authors: Petra Henningsson & Maria Ley Title: “It is almost sarcasm to refer to a disability as an asset” - A qualitative study regarding the experience of being an adhd-diagnosed parent Supervisor: Johan Cronehed Assessor: Henriette Frees Esholdt Based on seven qualitative, semi-structured interviews with adhd-diagnosed parents, our aim is to deepen the knowledge regarding the positive and negative impacts in parenthood, concerning their own experiences. The purpose of this study is also to get an insight into how society's expectations of parents affect the adhd-diagnosed parents view upon themselves. LÄS MER