Sökning: "Newly arrived middle school students"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden Newly arrived middle school students.

  1. 1. ”Det krävs en speciell kunskap” : Att undervisa nyanlända gymnasieungdomar med kort eller ingen tidigare skolbakgrund

    Master-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Kristin Häggkvist; [2023]
    Nyckelord :Språkintroduktion; elever med kort eller ingen tidigare skolbakgrund; re-produktion av underklass;

    Sammanfattning : During the two academic years 2014 and 2015 a great number of newly arrived pupils entered Swedish schools as a result of fleeing war and conflict in different parts of east Africa and the Middle East. Many of these pupils had no former or an interrupted schooling at the time of their arrival in Sweden. LÄS MER

  2. 2. Digitala läromedel, en möjlighet eller ett hinder i engelskundervsningen? : En studie om hur engelsklärare i mellanstadiet använder digitala läromedel i undervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Mariana Shamoun; [2022]
    Nyckelord :Digital teaching aids; english education; TPACK; middle school; ESL; Digitala läromedel; engelskundervisning; TPACK; mellanstadiet; ESL;

    Sammanfattning : Digital teaching aids have become increasingly available in Swedish primary education. One subject which, however, is still dominated by analogue teaching aids is English. The purpose of this study is to gain knowledge about how English teachers in grades 4–6 use digital teaching aids in teaching. LÄS MER

  3. 3. Nyanlända mellanstadieelever i behov av särskilt stöd i matematik : En intervjustudie om hur svenska skolor arbetar med särskilda åtgärder och vilka dilemman som stöts på

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Ann Brattström; [2020]
    Nyckelord :Newly arrived middle school students; basic math knowledge; special measures; dilemma; Nyanlända mellanstadieelever; grundläggande matematikkunskaper; särskilda åtgärder; dilemma;

    Sammanfattning : När nyanlända elever, som kommer till Sverige i åldern 9 till 12 år, har stora kunskapsluckor i matematikkunnandet blir det ett utmanande arbete för den svenska skolan att tillgodose dessa elevers behov av stöd. Syftet med denna studie är fördjupa kunskap om hur svensk skola arbetar med nyanlända mellanstadieelever som på grund av bristande grundläggande matematikkunskaper är i behov av särskilt stöd. LÄS MER

  4. 4. ”Melodin fastnade” - Kan sång främja nyanlända elevers möjligheter att tillägna sig nya ord? En studie bland fyra nyanlända mellanstadieelever om sång som lärandemetod för att tillägna sig nya ord.

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Alexander Dellstrand; [2017-12-18]
    Nyckelord :Vokabulär; Språk; Sång; Musik; Arbetsminne Keywords: Vocabulary; Language; Song; Music; Working memory;

    Sammanfattning : I denna studie undersöks huruvida nyanlända elever kan tänkas främjas av sång som lärandemetod för att tillägna sig nya ord. Fyra nyanlända mellanstadieelever genomförde ett verbtest före respektive efter lektioner baserade på sång respektive högläsning, detta för att undersöka effekter av olika lärandemetoder. LÄS MER

  5. 5. How teachers work to include newly arrived students in the English classroom

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Anna Berglund; Jessica Emgård; [2017]
    Nyckelord :Newly arrived students; Language development; English teaching; Pedagogical support; Genre pedagogy; Culture; Inclusive education;

    Sammanfattning : Over the recent years, global migration flows have brought increasing numbers of immigrating children to Swedish schools and this has, in turn, generated attention to questions regarding inclusive education. This case study aims to investigate how experienced teachers meet the needs of newly arrived students in the English classroom. LÄS MER