Sökning: "Newly arrived students"

Visar resultat 16 - 20 av 228 uppsatser innehållade orden Newly arrived students.

  1. 16. Skolans arbete med inkluderingav nyanlända elever : En kvalitativ studie av lärares uppfattningar iteoretiska samt praktisk-estetiska ämnen

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för kulturvetenskaper (KV)

    Författare :Amanda Edberg Wilhelmsson; [2023]
    Nyckelord :Nyanländ elev; inkluderingsarbete; kartläggning; teoretiskt- och praktiskestetiskt ämne.;

    Sammanfattning : This study is based on my own previous experiences in schools, partly duringmy internship, partly during my years as an unlicensed teacher. It arouses acuriosity where my commitment to this is strengthened as it is knowledgethat is needed for my future professional role as a subject teacher. LÄS MER

  2. 17. Mötet mellan idrott och hälsa och nyanlända ukrainska elever : En kvalitativ undersökning om idrott och hälsas möjligheter i mötet med nyanlända ukrainska elever

    Magister-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Oskar Nilsson; Elin Nordwall; [2023]
    Nyckelord :idrott och hälsa; integration; ukrainska elever; nyanlända; etnicitet; mångkulturella parken; kvalitativ intervjustudie;

    Sammanfattning : Syfte Uppsatsen syftar till att kvalitativt utforska och diskutera rollen idrott och hälsa ämnet har för nyanlända ukrainska elever och hur inkluderingsarbetet gestaltas i skolan utifrån idrottslärares perspektiv. Forskningsfrågorna var A) Vilka framstående möjligheter och begränsningar har ämnet idrott och hälsa i mötet med nyanlända ukrainska elever? B) Vilka nyckelaspekter framställer idrottslärarna i inkluderingsarbetet med de nyanlända ukrainska eleverna?  Metod Datainsamlingen genomfördes via sex semistrukturerade intervjuer med idrott och hälsa lärare som erhöll erfarenhet av att undervisa nyanlända ukrainska elever. LÄS MER

  3. 18. “If I was told about the Lucia tradition - I would have loved to join” : A qualitative study on how Swedish For Immigrants (SFI) students experience a sense of belonging through communication.

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Petra Pethrosson; Sara Knowles; [2023]
    Nyckelord :Communication; integration; social integration; SFI; Hofstede; Cultural identity; language; belonging.; Kommunikation; integration; social integration; SFI; Hofstede; Kulturell identitet; språk; tillhörighet.;

    Sammanfattning : This study aims to bring awareness about culture and social integration to investigate how newly arrived immigrants in a Swedish municipality experience their process of social inclusion, through communication whilst learning the Swedish language. The knowledge of a host country language helps an individual with cultural adaptation and integration. LÄS MER

  4. 19. Från passiv lyssnare till aktiv talare : En kvalitativ studie rörande arbetssätt för en gynnsam språkutveckling för nyanlända elever som blivit direktplacerade i ordinarie klass

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Thilda Karlsson; Rebecca Hietapakka; [2023]
    Nyckelord :Bildstöd; direktplacering; inkludering; lågstadiet; nyanlända elever; relationer;

    Sammanfattning : Studien syftar till att identifiera vilka arbetssätt några grundlärare i årskurs 1 till 3 anser vara effektiva för språkutveckling hos nyanlända elever som blivit direktplacerade i ordinarie klass. Teorin i studien grundas på det sociokulturella perspektivet på lärande och metodvalet var en empirisk studie med kvalitativ ansats. LÄS MER

  5. 20. Villkor och förutsättningar för rektorers beslut kring nyanlända elever. : En fallstudie om beslutsfattande och organisatoriskt lärande i tre kommuner

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Susanne Tistad; [2023]
    Nyckelord :Decision-making; decision-making process; decision; principal; newly arrived student; Beslutsfattande; beslutsprocess; beslut; rektor; nyanlända elever;

    Sammanfattning : During the 2010s Swedish principals received an increased responsibility to make decisions regarding the schooling for individual students. Simultaneously the influx of immigrants to Sweden was high and the responsibility of sorting out housing and schools for the migrants was split between the municipalities. LÄS MER