Sökning: "Newly-arrived families"
Visar resultat 6 - 10 av 19 uppsatser innehållade orden Newly-arrived families.
6. Nyanlända familjers första möte med förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Denna studie handlar om inskolning av nyanlända barn i Sverige. Vi har intervjuat pedagoger och nyanlända vårdnadshavare för att ta reda på deras erfarenhet inom inskolning. Detta för att få insyn på kommunikationen mellan pedagoger och nyanlända vårdnadshavare inom inskolningar. LÄS MER
7. Det nya landet : En etnologisk studie av nyanländas berättande om sina upplevelser av Sverige
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för kulturantropologi och etnologiSammanfattning : This study examines the narrative of newly arrived immigrants and how they express their experiences in Sweden with different expectations on them and their narrative. It focuses on individual stories told in interviews with five individuals who have come to Sweden from war-torn countries in the last three years. LÄS MER
8. Jämlikt deltagande - Om ensamkommande och nyanlända tjejers väg in i föreningsliv genom separatism
Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för hälsa och samhälle (HS)Sammanfattning : This study examines unaccompanied and newly arrived refugee girls’ possibilities to join collective activities. A lot of organizations in Sweden struggle to include unaccompanied and newly arrived refugee girls in activities such as sports and culture. LÄS MER
9. Förskolechefers erfarenheter kring mottagandet av nyanlända familjer i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärandeSammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka några konstruktioner utav förskolechefers beskrivningar av erfarenheter och strategier i mottagandet av nyanlända familjer i förskolan. Till detta syfte formulerades fyra frågeställningar: Vad för konstruktioner framträder i förskolechefernas beskrivningar kring mottagandet av nyanlända familjer? Vad för möjligheter/svårigheter visar sig i dessa konstruktioner? Vilka förutsättningar ger förskolecheferna förskollärarna i arbetet med mottagandet av nyanlända familjer? Hur garanterar förskolecheferna att förskollärarna har den kompetens som behövs för att kunna genomföra mottagandet på ett professionellt sätt? För att få svar på dessa frågeställningar genomfördes tre kvalitativa intervjuer med tre förskolechefer med hjälp av en blandning av semistrukturerade och ostrukturerade frågor. LÄS MER
10. Erfarenhter och uppfattningar kring arbete med hälsofrämjande kulturinsatser för asylsökande och nyanlända barn och ungdomar : En intervjustudie
Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för arbets- och folkhälsovetenskapSammanfattning : The purpose of this study was to describe experiences and perceptions of ongoing work with health promotion cultural inserts in four different associations in Gavle municipallity for asylum seekers and newly arrived children and adolescents. The method used was a descriptive empirical qualitative interview with a phenomenological research effort. LÄS MER