Sökning: "Newsjacking"

Hittade 3 uppsatser innehållade ordet Newsjacking.

  1. 1. Newsjacking and generation Z consumer behavior : Identifying patterns through a comparison with generation Y

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling

    Författare :Alice Goret; Erik Lifvergren; [2022]
    Nyckelord :Generation Z; Generation Y; Newsjacking; Social Media; Value Creation;

    Sammanfattning : The term Newsjacking was popularized by David Meerman Scott in his book “The new rules of marketing & PR” (2020). The author describes this practice as a tool for marketers that consists in turning “a breaking news story” into an advertisement (p. 360). LÄS MER

  2. 2. *Alternativ fakta - En netnografisk flerfallsstudie om newsjacking på den svenska marknaden

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för teknik och samhälle (TS)

    Författare :Ellen Johansson; [2017]
    Nyckelord :Newsjacking; Marknadsföring; Kommunikation; Sociala medier; Viral; Realtidsmarknadsföring; eWOM;

    Sammanfattning : De sociala mediernas popularitet, framfart och ökande affärsbetydelse för företagen innebär nya möjligheter inom marknadsföring och kundrelationer. Newsjacking är ett begrepp som syftar till att utnyttja aktuella nyheter och stora händelser för att generera engagemang på de egna sociala medier kanalerna. LÄS MER

  3. 3. Real-time marketing effects on brand in social media

    M1-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för ekonomi, teknik och naturvetenskap

    Författare :Therese Bengtsson; Daniel Håkansson; [2015]
    Nyckelord :RTM; newsjacking; brand equity; brand awareness; content; engagemen;

    Sammanfattning : Purpose: The purpose of this research is to investigate whether RTM-advertising is a more effective and attractive way of creating social media content compared to traditional social media marketing, and if so, provide insights on what makes it successful. The objective is also to get a greater understanding if such real-time marketing may affect the consumers’ perception of a brand due to the lack of time to consider the content of the marketing message. LÄS MER