Sökning: "Newtons tredje lag"
Hittade 5 uppsatser innehållade orden Newtons tredje lag.
1. Kraft och rörelse : En interventionsstudie om hur variationsmönster kan användas för att utveckla elevers förståelse för Newtons tredje lag
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikationSammanfattning : This thesis is further based on a literature study, in which I took part, where research on difficulties in understanding Newton's third law was compared. In order to investigate how physics teaching on this subject can be designed with a variation theory perspective, an intervention study inspired by a learning study was conducted. LÄS MER
2. Newton, vi har ett problem : En litteraturstudie om svårigheter med att förstå Newtons tredje lag
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,Sammanfattning : Ett stort antal studier har visat att samma vardagsuppfattningar om fysikfenomen är återkommande bland studenter i olika länder och på olika utbildningsnivåer. Newtons tredje lag är bland det mest utmanande att förstå i fysikens innehåll. LÄS MER
3. ”Det är typ det krångligaste som finns” : -En kvantitativ studie om hur laborationer kan möta elevers vardagsföreställningar om Newtons tredje lag Författare: Lina
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för fysik och elektroteknik (IFE)Sammanfattning : Skolinspektionen (2010) lyfter i sin granskning av fysikundervisningen att många eleveranser att ämnet är svårt. Forskning tyder på att anledningen till att elever anser attfysiken är svår beror på de vardagsföreställningar som eleverna har. LÄS MER
4. Newtons tredje lag – inte en självklarhet : En kvantitativ undersökning om elevers vardagsföreställningar och laboration som möjligt arbetssätt för att utmana dessa.
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för fysik och elektroteknik (IFE)Sammanfattning : Syftet med detta arbete är att undersöka om, och i så fall vilka vardagsföreställningar elever i grundskolans senare år besitter. Undersökningen utgör ett didaktiskt syfte som bidrar till ökad insikt i dels elevers föreställningar om fysikaliska fenomen, men även om det är möjligt att finna ett arbetssätt som är effektivt och tillräckligt innehållsrikt för att utmana elevernas förståelse och kunskaper. LÄS MER
5. Rullbrädor som verktyg för att förändra elevers uppfattningar för kraft och motkraft : En interventionsstudie om hur upplevelsebaserad undervisning kan förändra mellanstadieelevers uppfattningar för kraft och motkraft
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,Sammanfattning : Den här interventionsstudiens syfte är att undersöka hur upplevelsebaserad undervisning med rullbrädor kan förändra elevers uppfattningar för Newtons tredje lag (N3). Tidigare studier har visat att N3 utgör en stor utmaning för elever. Vidare visar studier att elevers uppfattningar kan variera i olika kontexter. LÄS MER