Sökning: "Nicklas Håkansson"

Visar resultat 1 - 5 av 38 uppsatser innehållade orden Nicklas Håkansson.

  1. 1. Rewrites i dagens “nyhetsfabriker” en kvantitativ innehållsanalys på unikt och delat medieinnehåll i två storstadstidningar

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Kristoffer Elisson Snygg; Viktor Johansson; [2018-02-12]
    Nyckelord :Rewrite; nyhetsbyråmaterial; morgontidning; delat medieinnehåll; unikt medieinnehåll; medielogik; journalistikens kommersialisering; nyhetskriterier; nyhetsfabrik;

    Sammanfattning : Titel: Rewrites i dagens ”nyhetsfabriker” English title: Rewrites in modern-day ”news factories” Författare: Kristoffer Elisson Snygg & Viktor Johansson Examensarbete: 15 hp Program: Medie- och kommunikationsvetarprogrammet Nivå: Grundnivå Termin: Ht 2017 Handledare: Nicklas Håkansson Kursansvarig: Malin Sveningson Sidor: 52 Antal ord: 15 729 Syfte: Att över tid undersöka graden av unikt respektive delat medieinnehåll i två svenska storstadstidningar. Hypotes: Under en åttaårsperiod (2009-2013-2017) har det delade medieinnehållet i Göteborgs-Posten och Svenska Dagbladet ökat. LÄS MER

  2. 2. STOPPA SVÄLTEN En multimodal analys av svenska biståndsorganisationers kommunikation ur ett rättighetsperspektiv

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Ellen Pileblad; Olivia Wikström; [2018-02-12]
    Nyckelord :Rättighetsbaserad kommunikation; Human Rights-Based Approach; rättighetsperspektivet; multimodal analys; postkolonialism; sociosemiotik; stereotyper; biståndsorganisationer; UNICEF Sverige; Plan International Sverige.;

    Sammanfattning : Examensarbete 15 hp Program: Medie- och kommunikationsvetenskap Nivå: Grundnivå Termin: HT 2017 Handledare: Nicklas Håkansson Kursansvarig: Malin Sveningsson Sidantal: 63 Antal ord: 15 808 Syfte: Att undersöka huruvida svenska biståndsorganisationer, i filmer där insamlingsarbete åsyftas, kommunicerar ur ett rättighetsperspektiv. Teori: Rättighetsperspektivet, postkolonialism, sociosemiotik och stereotypisering. LÄS MER

  3. 3. DET OKROSSBARA GLASTAKET I SVENSK POLITIK? En kvalitativ studie om porträtteringen av svenska kvinnliga partiledare i media i samband med deras avgång

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Moa Axman; Maja Frendin; [2018-02-12]
    Nyckelord :Gudrun Schyman; Mona Sahlin; Anna Kinberg Batra; kvinnlig politiker; partiledare; porträttering; avgång; könsstereotyper; textanalys; genus; politik; Aftonbladet; Svenska Dagbladet;

    Sammanfattning : Uppsats/Examensarbete: 15 hp Program och/eller kurs: Examensarbete i medie- och kommunikationsvetenskap Nivå: Grundnivå Termin/år: HT 2017 Handledare: Nicklas Håkansson Kursansvarig: Malin Sveningsson Sidantal: 46 Antal ord: 15 985 Nyckelord: Syfte: Syftet med denna studie är att undersöka hur svenska kvinnliga partiledare har porträtterats i svensk media i samband med deras avgångar och undersöka om det skett någon förändring över tid ur ett genusperspektiv. Teori: Medielogik, dagordningsteori, framing, genusteori. LÄS MER

  4. 4. DEN OVILLIGE LÄSAREN En studie om genus och pojkars brist på läsning ur ett förlagsperspektiv.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Jakob Boethius; Emilia Hjertman; [2017-10-09]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : ABSTRACT Examensarbete: 15 hp Titel: Den ovillige läsaren – En studie om genus och pojkars brist på läsning ur ett förlagsperspektiv. Författare: Jakob Boëthius, Emilia Hjertman Kurs: MK 1500 Examensarbete i Medie- och kommunikationsvetenskap Nivå: Grundnivå Termin: Vårterminen 2017 Handledare: Nicklas Håkansson Kursansvarig: Malin Sveningsson Sidantal: 51 Antal ord: 19 942 Syfte: Att undersöka hur ett antal svenska förlag hanterar konflikten mellan pojkars brist på läsning och att pojkars läsmönster riskerar att stärka könsstereotyper. LÄS MER

  5. 5. PRATA POLITIK PÅ FACEBOOK En kvantitativ innehållsanalys av svenska politiska partiers användning av Facebook

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Emelie Hagbranth; Mikael Hermansson; [2017-10-09]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Abstract Uppsats/Examensarbete: 15 hp Program och/eller kurs: Medie- och kommunikationsvetenskap – PR, opinionsbildning och omvärld Nivå: Grundnivå Termin/år: VT 2017 Handledare: Nicklas Håkansson Kursansvarig: Malin Sveningsson Sidantal: 57 Antal ord: 15 505 Nyckelord: Politik, Sociala medier, Facebook, Tvåvägskommunikation, Politisk kommunikation, Politics, Social media, Political Public Relations, Kommunikationsfunktioner, Framing Syfte: Denna rapport ämnar undersöka hur svenska riksdagspartier kommunicerar med befolkningen på Facebook mellan åren 2012–2016. De två ämnen som ligger till grund för undersökningen är sjukvård och utbildning. LÄS MER