Sökning: "Nicole Olsson"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden Nicole Olsson.

  1. 1. Sjuksköterskors erfarenheter av personcentrerad vård inom akutsjukvård : En strukturerad litteraturöversikt med kvalitativ ansats

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för hälso- och vårdvetenskap (HV)

    Författare :Nicole Kukuruzovic; Sara Olsson; [2023]
    Nyckelord :Ambulance; emergency department; emergency healthcare; literature review; nurse perspective; person-centered care; prehospital care; qualitative.; Akutmottagning; akutsjukvård; erfarenheter; kvalitativ; litteraturöversikt; personcentrerad vård; prehospital vård; sjuksköterskeperspektiv.;

    Sammanfattning : Bakgrund: Det är väl känt att personcentrerad vård, både internationellt och nationellt, definieras som framställning av god omvårdnad. I sjuksköterskans kompetensbeskrivning ingår det att sjuksköterskan ska kunna tillämpa ett personcentrerat förhållningssätt. LÄS MER

  2. 2. Stämmer myterna om sektorsskillnader? En jämförande studie av HR-chefers upplevelser av HR-arbete inom privat och offentlig sektor

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Pedagogik

    Författare :Nicole Svensson; Ida Olsson; [2022]
    Nyckelord :HR-arbete; HR-chefer; Offentlig sektor; Privat sektor; HRM; Strategisk HRM; Beslutsfattning; Organisationsutveckling; Social Sciences;

    Sammanfattning : HR-arbete är ett omfattande och mångsidigt område som varierar mellan olika organisationer. Det existerar flera myter och fördomar om arbete i offentlig sektor och denna studie fokuserar på att utmana dessa. LÄS MER

  3. 3. “Grönmattning” på konsumentmarknader : en fallstudie av hur konsumenters attityder och köpbeteenden påverkas av marknadsföring med miljö- och hållbarhetsbudskap

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Economics

    Författare :Nicole Chidiac; Malin Olsson; [2021]
    Nyckelord :greenwashing; grönmattning; reklamtrötthet; grön marknadsföring; hållbar marknadskommunikation; Herzbergs tvåfaktorsteori;

    Sammanfattning : I en alltmer digitaliserad värld, med en ökad användning av grön marknadsföring via sociala plattform, har detta i samband med en växande oro för klimatförändringarna lett till en större medvetenhet och ett ökat intresse för miljövänliga produkter bland konsumenter. I och med detta uppmärksammas ett nytt framväxande fenomen av reklamtrötthet för reklam med miljö– och klimatanspråk, även benämnt som “grönmattning”. LÄS MER

  4. 4. Styrsystem och hållbarhetsrapportering : En kvalitativ studie om hur styrsystem används inom dagligvaruhandeln för att arbeta hållbart samt vilken roll hållbarhetsrapporten har i butikers styrsystem

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaper

    Författare :Nicole Dreje; Lucas Olsson; [2019]
    Nyckelord :Hållbarhet; Hållbarhetsredovisning; Styrsystem; Intressentteorin; Medarbetare; Användbarhet;

    Sammanfattning : Sustainability is a more relevant subject today than it has ever been before. A common definition of sustainability is to divide it into three dimensions, economic, social and environmental sustainability. Back in time, companies have been reporting their sustainability work for a long time. LÄS MER

  5. 5. Fund Our Future & Fees Must Fall : En komparativ fallstudie om två studentprotester

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Kajsa Olsson Sandberg; Nicole Boudassou Báez; [2017]
    Nyckelord :radical flank effect; symbolic damage; protest policing; eventful protest; police knowledge; activist knowledge; Sociala rörelser; fees must fall; fund our future; kampanj;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att se hur sociala rörelser och stater interagerar, samt hur dialogen ser ut inom respektive part. Frågeställningarna som syftar till att fånga det är således; Hur ser relationen mellan sociala rörelser och stater ut, och hur påverkar var sidas val av strategier motpartens handlingsmönster? Samt; Vilka interna strategier inom kampanj respektive stat är mest framträdande? För att undersöka det har två kampanjer valts ut, Fees Must Fall i Sydafrika och Fund Our Future i Storbritannien. LÄS MER