Sökning: "Niklas Ammert"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden Niklas Ammert.

  1. 1. Vad som var, vad som är och vad som...blir? : En diakron innehållsanalys kring första världskrigets framställande i ett urval av läroböcker

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/HLK, Ämnesforskning

    Författare :William Sidhammar; [2023]
    Nyckelord :Läroböcker; Första världskriget; Förändring; Kontinuitet;

    Sammanfattning : The aim of this study has been to contribute with insight into how content about the First World War is presented in eight textbooks intended for use in lower secondary school. These eight textbooks were written at different points throughout the 20th century, with the first one being published in 1918, and the last one in 2013. LÄS MER

  2. 2. Vad säger läroböckerna om Korstågen? : En religionhistorisk läromedelsanalys

    Magister-uppsats, Uppsala universitet/Religionshistoria

    Författare :Mikael Jansson; [2022]
    Nyckelord :Läromedel; korståg; innehållsanalys; läromedelsanalys; religionshistoria;

    Sammanfattning :  This study has analyzed what students in Swedish middle schools learn about the various crusades. This was done by analyzing different study books and course literature. These books are targeted towards students in grade 7-9. LÄS MER

  3. 3. Demokrati i Skolboken. : En läroboksanalys av samhällskunskapsböckers framställning av demokrati i högstadiet.

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Malte Hagström; Andreas Österdahl; [2021]
    Nyckelord :skola; svensk skola; demokrati; läromedel; högstadie; textanalys;

    Sammanfattning : The following study has focused on textbooks for Swedish equivalent to middle school and high school called högstadiet, in order to put to light the text presentations of democracy in these textbooks published after the latest Swedish school reform called Lgr11. The material consisted solely of these textbooks specifically adapted for the subject of social studies. LÄS MER

  4. 4. Folk säger köngen. Vi säger kungen : En kvantitativ och kvalitativ innehållsanalys av dialektmomentet i läromedel

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur

    Författare :Linnea Blidstam; [2017]
    Nyckelord :Dialect; textbooks; language history; sociolinguistic; content analysis; Dialekter; läromedel; språkhistoria; språksociologi; innehållsanalys;

    Sammanfattning : Syftet med den här undersökningen är att genom en innehållsanalys analysera dialektmomentet i läromedel. Det som undersöks är vilket urval författarna har valt att göra och om man kan se någon språksociologiskt eller språkhistoriskt perspektiv och vilket omfång dialektmomentet har av läromedlens totala stofftext. LÄS MER

  5. 5. Återstoden av postkolonialism : En analys av historiekunskapens läromedel

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för samhälls- och kulturvetenskap

    Författare :Emelie Billman; [2016]
    Nyckelord :Eurocentrism; intercultural learning; historical consciousness; historical empathy; Eurocentrism; interkulturellt lärande; historiemedvetande; historisk empati;

    Sammanfattning : Detta arbete behandlar huruvida läromedlen Utkik 7-9 Historia och SO direkt historia ämnesboken, som används för historiekunskap i årskurs 7-9, följer läroplanens värdegrundsuppdrag om att främja det mångkulturella samhället eller indirekt motarbetar det. Fokus i den kvalitativa undersökningen av läromedlen är att studera utifrån vilka perspektiv utomeuropeisk historia berättas och om dessa perspektiv öppnar upp eller förhindrar utvecklandet av historiemedvetande och historisk empati, som således bör främja nutida mångkultur. LÄS MER