Sökning: "Niklas Dahlström"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden Niklas Dahlström.

  1. 1. En arbetarförfattare som gav fan i allt : En analys av Sture Dahlströms ambivalenta förhållande till den svenska arbetarlitteraturen

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för kultur och estetik

    Författare :Niklas Sjöstrand; [2017]
    Nyckelord :Sture Dahlström; Litterär positionering; Strategier; Ställningstaganden; Pierre Bourdieu; Svensk arbetarlitteratur; Det arbetarlitterära delfältet; Litteraturkritik; Självframställning;

    Sammanfattning : Den här uppsatsen undersöker Sture Dahlströms ambivalenta förhållande till den svenska arbetarlitteraturen. Den kvalitativa analysen är inspirerad av den franska kultursociologen Pierre Bourdieu och syftar till att synliggöra de valmöjligheter, orienteringspunkter och handlingsalternativ som låg till grund för Sture Dahlströms omstörtningsstrategier och motstridiga ställningstaganden för att positionera sig i riktning mot det arbetarlitterära delfältet givet hans bakgrund, erfarenheter, referensramar och medhavda kapitaltillgångar samt vilka konsekvenser det fick för litteraturkritikernas framställning av hans litterära profil. LÄS MER

  2. 2. Implementering av en användbar och förtroendeingivande C2C-plattform för matlådor : En fallstudie av webbapplikationen Delish

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för datavetenskap

    Författare :Fredrik Berntzon; Didrik Dahlström; Niklas Fries; Oskar Håstad; Hedvig Markgren; Gustaf Persson; Axel Strandberg; Marcus Söderlind; [2017]
    Nyckelord :Delish; c2c; användbarhet; navigerbarhet; enkelhet; förtroende; e-butik; e-shop; e-handel;

    Sammanfattning : This report covers a case study performed at Linköping University. The project consists of the development of a web application of type e-commerce, named Delish, which is a service for trading lunch boxes among students. The report treats the compilation of a theoretical framework, the development and its results followed by a discussion. LÄS MER

  3. 3. Förvärv i botten så når du toppen? - En eventstudie om företagsuppköp i förhållande till konjunkturcykeln

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Niklas Lindh; Julia Andersson; Elin Dahlström; Oscar Siöström; [2015]
    Nyckelord :svenska uppköpsmarknaden M A; marknadstajming; över- underavkastning; konjunktur; M A; Swedish acquisition market; market timing; abnormal return; economic cycles; Business and Economics;

    Sammanfattning : Titel: Förvärv i botten så når du toppen? - En eventstudie om företagsuppköp i förhållande till konjunkturcykeln Seminariedatum: 2015-06-04 Ämne/kurs: FEKH89, Examensarbete i finansiering på kandidatnivå, 15 högskolepoäng Författare: Julia Andersson, Elin Dahlström, Niklas Lindh och Oscar Siöström Handledare: Rikard Larsson Fem nyckelord: M&A, konjunktur, över-/underavkastning, marknadstajming, svenska uppköpsmarknaden Syfte: Det huvudsakliga syftet med studien är att studera i vilken fas i konjunkturcykeln som genererar det bästa resultatet för det uppköpande företaget. Studien avser enbart undersöka organisationella sammanslagningar på den svenska marknaden och endast innehålla inhemska förvärv. LÄS MER

  4. 4. Interorganisatoriska Relationer: En fallstudie av AB Electrolux

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Niklas Krysander; Gustav Hermelin; [2011]
    Nyckelord :Interorganisatoriska relationer; Electrolux; Leverantörer; Styrmedel; Kontroll; Management of enterprises; Företagsledning; management; Business and Economics;

    Sammanfattning : Bakgrund:En ökad globalisering och hårdnad internationell konkurrens har medfört att styrning och kontroll av interorganisatoriska relationer har ökat i betydelse. Dessa relationer är komplexa i sin natur och därför svåra att styra men görs detta effektivt kommer också organisationerna stärka sin position på marknaden genom ökad konkurrenskraft. LÄS MER

  5. 5. Capital Structure Decisions : A case study on high growth SMEs listed on NGM Equity in Sweden

    Magister-uppsats, Handelshögskolan vid Umeå universitet

    Författare :Alex Persson; Niklas Dahlström; [2010]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Small and medium sized enterprises (SMEs) stand for 99.8 percent of businesses in Europe and are therefore a vital part of every country’s economic growth. LÄS MER