Sökning: "Niklas Hult"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden Niklas Hult.

  1. 1. Historielärares arbete med folkmord i gymnasieundervisning : En kvalitativ studie för att förstå vad som styr innehållet i undervisningen och hur lärare arbetar med att aktivera historiemedvetandet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Robert-Niklas Hatem; [2023]
    Nyckelord :Genocide; Genocide education; History didactics; Historical consciousness; Folkmord; Folkmordsutbildning; Historiedidaktik; Historisk medvetenhet;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to shed light on which genocides are covered in history education in Södertälje and what governs these selections of genocides that are covered, as well as to investigate how teachers work to activate and develop the historical consciousness of studentsin genocide education. The essay's empiricism is based on four in-depth interviews, so-calledqualitative semi-structured interviews, which were conducted with four active high schoolteachers from two different high schools in Södertälje. LÄS MER

  2. 2. The transhumanist project, values, and views on human enhancement. : A study on the desirability of transhumanism.

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för idé- och samhällsstudier

    Författare :Niklas Hult; [2022]
    Nyckelord :Transhumanism; human enhancement; values;

    Sammanfattning : This essay discusses the futuristic view of radical human enhancement through the lenses of the transhumanist project. The focus of the essay is on the transhumanistic values proposed by Nick Bostrom, and the technological progress that transhumanism proposes. LÄS MER

  3. 3. Vad är specialpedagogik?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Lärarhögskolan i Stockholm

    Författare :Carola Hult; Niklas Opander; [2007]
    Nyckelord :Specialpedagogik; Elever i behov av särskilt stöd; Normalitet; Avvikelse; Det organisatoriska paradigmet; Det sociologiska paradigmet;

    Sammanfattning : Fokus i denna studie utgörs av specialpedagogik, och studien syftar till att undersöka hur några grundskollärare uppfattar kunskapsområdet specialpedagogik. Undersökningen bygger på tre frågeställningar, vilka bidrar till att belysa grundskollärares uppfattningar om kunskapsområdet ur olika aspekter. LÄS MER