Sökning: "Niklas Mattsson"

Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade orden Niklas Mattsson.

  1. 1. Konsumenterna tolkar : En kvalitativ studie om hur konsumenterna ifrågasätter modeföretags hållbarhetskommunikation

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Niklas Lindahl; Andreas Mattsson; Shayan Gholamreza; [2022]
    Nyckelord :Sustainability communication; sustainability webpages; consumer interpretation discursive analysis; Hållbarhetskommunikation; hållbarhetssidor; konsumenttolkning diskursanalys.;

    Sammanfattning : Bakgrund: Modeföretag kommunicerar alltmer om hållbarhet. En kanal för denna typ av kommunikation har blivit deras webbsidor under fliken “hållbarhet”. Tidigare forskning visar att det finns svårigheter för konsumenterna att tolka innehållet som finns på sidorna, vilket leder till att konsumenterna tolkar innehållet fritt. LÄS MER

  2. 2. Blir företag bättre med tiden? – En studie om hur företagsålder påverkar konkurrensfördelar inom IT-branschen

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Caroline Smedmark; Daniel Åhré; Frida Mattsson; [2020]
    Nyckelord :IT-branschen; EBITDA-marginal; företagsålder; konkurrensfördelar; Business and Economics;

    Sammanfattning : SAMMANFATTNING Examensarbetets titel: Blir företag bättre med tiden? – En studie om hur företagsålder påverkar konkurrensfördelar inom IT-branschen Seminariedatum: 2020–06–03 Ämne/kurs: FEKH19 Författare: Caroline Smedmark, Daniel Åhré & Frida Mattsson Handledare: Niklas L. Hallberg Nyckelord: IT-branschen, EBITDA-marginal, företagsålder, konkurrensfördelar Syfte: Studiens syfte är att undersöka huruvida det går att påvisa ett samband mellan företagsålder och konkurrensfördelar inom IT-branschen. LÄS MER

  3. 3. En idrottsorganisations utövande av Strategisk filantropi och dess inverkan på varumärket : En kvalitativ fallstudie hos Brynäs IF

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för ekonomi

    Författare :Niklas Mattsson; Daniel Norling; [2020]
    Nyckelord :Brand image; CSR; philanthropy; strategic philanthropy;

    Sammanfattning : Syfte: Det finns mycket forskning om hur företag påverkas av tillämpandet av strategisk filantropi, dock anser vi den tidigare forskningen i ämnet vara bristfällig gällande idrottsorganisationer. Syftet med denna uppsats är således att få ökad förståelse för hur en idrottsorganisation tillämpar strategisk filantropi och hur det bidrar till att stärka deras varumärke. LÄS MER

  4. 4. Age Is Not Just a Number: A study on CEO age and the propensity to be acquired

    C-uppsats, Handelshögskolan i Stockholm/Institutionen för finansiell ekonomi

    Författare :Niklas Mattsson; Marcus Rosengren; [2017]
    Nyckelord :CEO Age; M A; Agency Problems; Golden Parachutes; Executive Pay;

    Sammanfattning : In common finance theory, all CEOs should act the same - namely to maximize shareholder value. This thesis examines the likelihood of a firm being acquired conditional to the age of the target CEO. LÄS MER

  5. 5. Läroböcker i matematik under åren 1986-1993 och 1998-2004 : Läroböckers innehåll sett i relation till nationella skolreformer och internationella undersökningar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Niklas Reinholdsson; Henrik Mattsson; [2016]
    Nyckelord :Läroboksanalys; läroplansteori; matematik; reformer; TIMSS;

    Sammanfattning : 1980- och 1990-talet omfattades av flertalet reformer av skolan, såsom en ny läroplan, decentraliseringen och avskaffandet av den statliga läromedelsgranskningen, vilket kom att påverka bland annat matematikundervisningen. Under denna period genomfördes även TIMSS-undersökningar som testade elevers kunskaper i matematik. LÄS MER