Sökning: "Nilehn"
Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade ordet Nilehn.
1. Maktens betydelse i relation till elevernas lek : En kvalitativ studie om lek och makt i fritidshemmet
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka hur lärare i fritidshem uppfattade sin makt i relation till elevernas lek samt hur de uppfattade att leken kom till uttryck på fritidshemmet. Denna studie utgick från Foucaults teorier om makt som disciplinerande, nyttiggörande och normaliserande (Foucault. LÄS MER
2. Att ingjuta hopp : En kvalitativ intervjustudie om behandlingspersonals uppfattning gällande påverkan, hälsa och tvång
Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskapSammanfattning : Makt finns i alla relationer och genom social påverkan formas människors attityder, uppfattningar och beteenden. Detta är en viktig aspekt i behandlingsarbetet. Klienterna hamnar i en beroendeställning och personalen har möjlighet att utöva makt för att påverka dem till en bättre hälsa. LÄS MER
3. Tjänsteman eller arbetare? - En komplex gränsdragning
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för handelsrättSammanfattning : The boundaries between the traditionally separate white- and blue collar collective agreements have been significantly blurred by the technical advancements of the last few decades. Furthermore, employees whom in the past have been categorized as laborers are losing tasks to computerization. LÄS MER
4. Determinants of voluntary disclosure in Swedish corporate annual reports
Master-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : This study examines if three hypothesized variables affect the extent of corporate strategic information, i.e. voluntary information, in corporate annual reports, specifically in Sweden in the year of 2012. The variables deemed appropriate to the Swedish environment, i. LÄS MER
5. Varumärkets betydelse vid val av bank
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Syfte: Denna uppsats ämnar att utifrån relevanta teorier och inhämtad empirisk data undersöka i vilken utsträckning en banks varumärke påverkar konsumenter i valet av ny bank. Metod/Ansats: Uppsatsen har en abduktiv ansats där primärdatan hämtas från en kvalitativ studie bestående av fokusgrupper. LÄS MER