Sökning: "Nina Jensen"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden Nina Jensen.

  1. 1. Lärares användning av tidiga insatser för elever i matematiksvårigheter i F-3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Nina Glamin; Fanny Jensen; [2022]
    Nyckelord :Matematiksvårigheter; tidiga insatser; aktivitetsteori; aktivitetssystemet; subjekt; objekt; arbetsfördelning; gemenskap; instrument; regler;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att utifrån lärares perspektiv undersöka vilka tidiga insatser som görs i matematikundervisningen för elever i matematiksvårigheter, samt att ta reda på hur dessa insatser ser ut avseende omfattning och pedagogiskt material. För att besvara syftet har två frågeställningar formulerats: Vilka interventioner beskriver lärare som tidiga insatser för elever i matematiksvårigheter i åk F-3? samt Hur beskriver lärare de tidiga insatserna i relation till omfattning och pedagogiskt material?   Inledningsvis redogörs för tidigare forskning som belyser olika former av matematiksvårigheter, tidiga insatser för elever i matematiksvårigheter samt relationen mellan lärares kompetens och tidiga insatser för elever i matematiksvårigheter. LÄS MER

  2. 2. Arbetsformer för elever i matematiksvårigheter

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Nina Glamin; Fanny Jensen; [2021]
    Nyckelord :Dyskalkyli; generella matematiksvårigheter; inkludering; kooperativt arbete; matematiksvårigheter; specifika matematiksvårigheter; SUM; särskilt stöd;

    Sammanfattning : Syftet med denna kunskapsöversikt är att redogöra för vilka arbetsformer som presenteras i forskning som gynnsamma för elever i matematiksvårigheter i årskurserna F-3. För att kunna besvara detta krävs inledningsvis en redogörelse för vilka olika former av matematiksvårigheter som skrivs fram i forskning som förekommande i årskurserna F-3. LÄS MER

  3. 3. Relationen är kunskapens moder. En kvalitativ studie om lärare som kränker elever

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för hälsa och samhälle (HS)

    Författare :Nina Olsson; [2011]
    Nyckelord :annan kräkande behandling; diskrimineringslag; elev; Jesper Juul; lärare; relationskompetens; skola;

    Sammanfattning : According to reports from the department of education the majority of school children consider school as a place for happiness, security and development. However, one of ten children experience cruelty and abuse on a daily basis and research shows that children are more often violated by their teachers rather than their peers. LÄS MER

  4. 4. Relationen är kunskapens moder. En kvalitativ studie om lärare som kränker elever

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för hälsa och samhälle (HS)

    Författare :Nina Olsson; [2011]
    Nyckelord :annan kränkande behandling; diskrimineringslag; elev; Jesper Juul; lärare; relationskompetens; skola;

    Sammanfattning : According to reports from the department of education the majority of school children consider school as a place for happiness, security and development. However, one of ten children experience cruelty and abuse on a daily basis and research shows that children are more often violated by their teachers rather than their peers. LÄS MER

  5. 5. En fonetisk studie av danska diftonger

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Allmän språkvetenskap

    Författare :Karin Persson; [2002]
    Nyckelord :Danska språket; Diftonger; Diftongering; Vokaler; Phonetics; phonology; Fonetik; fonologi; Languages and Literatures;

    Sammanfattning : I denna studie har det huvudsakliga syftet varit att undersöka hur de danska diftongerna i det fonologiska inventariet realiseras fonetiskt. De primära faktorer som har studerats är dels hur öppningsdiftongernas respektive slutningsdiftongernas "bana" ser ut, dels vilken variation det finns beroende på hur diftongen börjar eller slutar, dvs om t. LÄS MER