Sökning: "Nina Lundberg"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden Nina Lundberg.

  1. 1. Hållbar utveckling - en systematisk litteraturstudie om undervisning och lärande i förskolan

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Caroline Lundberg; Nina Taserud; Yongfeng Gu; [2024-02-26]
    Nyckelord :hållbar utveckling; förskola; lärande; undervisning; utbildning; delaktighet; inflytande;

    Sammanfattning : Syftet var att synliggöra de faktorer i förskolans utbildning som stödjer och främjar för barns lärande i hållbar utveckling enligt viss tidigare forskning. Det undersöktes vilka undervisningsmetoder inom utbildningen för hållbar utveckling som var i majoritet, hur framträdande de tre hållbarhetsdimensionerna var i tidigare forskning och hur barns delaktighet inflytande barnen anses haft. LÄS MER

  2. 2. Elektrisk stimulering vid spasticitet och dess effekt på livskvalitet och fysisk aktivitet

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för hälsovetenskap

    Författare :Nina Lundberg; [2014]
    Nyckelord :behandling; elektrodress; funktionsnedsättning; förmågor; rörelseekonomi;

    Sammanfattning : Abstrakt Spasticitet är det vanligaste symptomet bland personer med en övre motorneuronskada, vilket leder till fysiska funktionsnedsättningar, som kan orsak smärta och felställning i skelett.Studier har visat att en kombination av behandling med elektrisk stimulering och fysisk aktivitet har god effekt vid behandling av spasticitet. LÄS MER

  3. 3. Yarden/Yarden : En berättelse om prekaritetens verklighetsuppfattning

    Kandidat-uppsats, Institutionen för kultur och lärande

    Författare :Jonas Hammarbäck; [2013]
    Nyckelord :Magnus Nilsson; Cristina Morini; Nina Power; precarity; Kristian Lundberg; Yarden; Marxism; Feminization of labour;

    Sammanfattning : By using contemorary work-theory this thesis aim to show how Yarden. En berättelse, puts into play the circumstances of precarian work, circumstances that have gender political as well as identity political overtones. It tries to show how the idea of ”class-jouney” is used as a conciliatory element. LÄS MER

  4. 4. Något stort, runt och varmt : En uppsats om social tillhörighet, humor och kommunikation

    Kandidat-uppsats, Institutionen för samhällsvetenskaper, SV

    Författare :Emma Aronsson; Nina Lagerstedt; [2012]
    Nyckelord :Humor; social tillhörighet; social klass; fokusgrupper; humor och kommunikation; humor på arbetet; humor i sociala grupper; humor och genus;

    Sammanfattning : Titel Något stort, runt och varmt - En uppsats om social tillhörighet, humor och kommunikation Engelsk titel A terribly funny essey – about social class, humor and communication Författare Emma Aronsson och Nina Lagerstedt Handledare Eva Lundberg Examinator Tanya Elder Termin Vårterminen 2012 Kurskod 2MK300 Universitet Linnéuniversitetet i Växjö, institutionen för samhällsvetenskaper, medie- och kommunikationsvetenskap Introduktion Vitsen med humor är inte bara att skämta och roa utan det är också ett sätt att kommunicera med andra personer i vardagliga situationer och att skapa sociala kontakter. En persons sociala förhållanden, till exempel våra föräldrars och vårt eget yrke, utbildning och inkomst kan påverka den enskilde individen i hur den tänker och handlar. LÄS MER

  5. 5. Maskrosbarn - Från ogräs till blomma

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Socialhögskolan

    Författare :Susanne Ekerholm; Nina Svärd; [2011]
    Nyckelord :Resilient children; coping; protective factors; Social Sciences;

    Sammanfattning : Abstract Authors: Nina Svärd and Susanne Ekerholm Title: Resilient children (Maskrosbarn) – from weed to flower [Translated title] Supervisor: Christina Erneling Assessor: Anders Lundberg The purpose of our study was to examine children’s resilience when they grow up in a dysfunctional family and how they were able to handle long-term stress. We wanted to compare different group’s ways of describing the concept of resilient children, and therefore we chose to compare textbooks with autobiographies. LÄS MER