Sökning: "Nina Ma"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden Nina Ma.

  1. 1. Intersemiotiska relationer inom multiplikationsuppgifter : En läromedelsgranskning av två läromedel anpassade för årskurs 3.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Nina Lundh; Nellie Karlsson; [2020]
    Nyckelord :Matematikundervisning; läromedelsgranskning; semiotisk resurs; multiplikation; multiplikativt tänkande; additivt tänkande; multimodalitet; multimodal analys; teckenvärldar; intersemiotisk relation; socialsemiotisk teori.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur två semiotiska resurser, det vill säga läromedlen Prima Matematik 3B samt Pixel Matematik 3B, presenterar olika multiplikationsuppgifter och vilka dess tillhörande teckenvärldar är. Vidare ämnar studien undersöka om dessa teckenvärldar, såsom exempelvis text och bild, anses samspela med varandra och således om intersemiotiska relationer kan påträffas i uppgifterna. LÄS MER

  2. 2. Var, när och hur ska semiotiska resurser användas egentligen? : - En systematisk litteraturstudie omsemiotiska resursers roll i samband med matematikområdet multiplikation

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Nellie Karlsson; Nina Lundh; [2020]
    Nyckelord :Konkret material; semiotiska resurser; multiplikation; multiplikativt tänkande; konkret; abstrakt; teckenvärldar; intersemiotiska relationer.;

    Sammanfattning : Denna systematiska litteraturstudie inriktar sig på användandet av semiotiska resurser, som i detta arbete uttrycks i form av konkret material, vid beräkning av multiplikation i skolans lägre åldrar. Studiens syfte är att ta reda på de semiotiska resursers roll och funktion i förhållande till undervisning kring multiplikation. LÄS MER

  3. 3. Visa vad du kan, så får vi snart veta : en studie om elevers användning av representationsformer inom problemlösning vid olika svårighetsgrader

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Pernilla Bassmann; Nina Hansson; [2019]
    Nyckelord :Heddens theory; different forms of representations; rich problems; closed problems; grade 2; Heddens teori; representationsformer; rika problemlösningar; slutna problemlösningar; årskurs 2;

    Sammanfattning : Studien har som mål att upptäcka hur elevers lösningar skiljer sig vid tre olika svårighetsgrader inom slutna problemlösningar i årskurs 2. Trettiofyra34 elever deltar i studien och genomför sex stycken problemlösningsuppgifter. Teoretiskt vilar studien på ett ramverk över representationsformer och Heddens (1986) teori. LÄS MER

  4. 4. Tillgänglighet och användbarhet på webb-tv för synskadade : En studie om vilka problem som kan uppstå för synskadade användare på webb-tv

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för naturvetenskap, miljö och teknik

    Författare :Nina Ma; [2013]
    Nyckelord :webb-tv; tillgänglighet; användbarhet; TV4 Play; SVT Play; synnedsättning; synskadad; ISO 9241-11; WCAG;

    Sammanfattning : Idag är internet ett av de mest använda medieverktyg som bör finnas tillgängligt för alla människor, även personer med funktionsnedsättningar. Målet med denna uppsats är att undersöka om webb-tv på internet är tillgängligt för användare med funktionsnedsättning, särskilt synskadade. LÄS MER