Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 33 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Lära sig nya sätt att leva med långvarig smärta – en kvalitativ studie av ett gruppträningskoncept i primärvården

    Master-uppsats, Umeå universitet/Avdelningen för fysioterapi

    Författare :Nina Persson; [2023]
    Nyckelord :Chronic pain; group training; body-mind intervention; primary care; pain management; mindfulness; ACT; Långvarig smärta; gruppträning; body-mind terapi; primärvård; smärthantering; medveten närvaro; ACT;

    Sammanfattning : Introduktion: Långvarig smärta påverkar uppemot 30% av världens befolkning och tar upp stora resurser inom hälso- och sjukvården. Långvarig smärta påverkar individen på flera nivåer där biopsykosociala interventioner har visat sig vara mest effektiva vid behandling. LÄS MER

  2. 2. Förskollärares delaktighet i barns fantasilek : "En fingertoppskänsla"

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Hjertqvist Nina; Angélica Persson; [2021]
    Nyckelord :Preschool teachers; imaginary play; participation; punctual perspective; relational perspective; intersubjectivity; Förskollärare; fantasilek; delaktighet; punktuellt respektive relationellt perspektiv; intersubjektivitet;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att lyfta fram olika aspekter av förskollärares erfarenheter av att delta i barns fantasilek. Studien avser även att undersöka hur förskollärare blir och är delaktiga i barns fantasilek, samt hur detta påverkar hur lärandet tar sig uttryck. LÄS MER

  3. 3. Avoir une double culture franco-maghrébine : Étude de problèmes d’intégrations dans deux oeuvres : Mes mauvaises pensées de Nina Bouraoui et Le Parfum des fleurs la nuit de Leïla Slimani

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för språk, litteratur och lärande

    Författare :Ewa Persson Badé; [2021]
    Nyckelord :Bouraoui; Slimani; ethnic mix; interculturality; writings on the self; gender theory; Bouraoui; Slimani; métissage; interculturalité; écriture de soi; théorie de genre;

    Sammanfattning : Dans ce m�moire nous analysons deux oeuvres litt�raires : Mes mauvaises pens�es de Nina Bouraoui et Le Parfum des fleurs la nuit de Le�la Slimani. Le but de l?analyse est de savoir comment une double culture franco-maghr�bine peut �tre v�cue par des femmes n�es dans des familles de mariages mixtes. LÄS MER

  4. 4. Lärares syn på skolans värdegrundsuppdrag i grundskolan och grundsärskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Linda Lejdemark; Nina Persson; Therese Vuolle; [2020]
    Nyckelord :ekologisk modell; intervjuer; KASAM; lärare; sociokulturellt perspektiv; specialpedagogik; värdegrundsarbete;

    Sammanfattning : Ökade kunskapskrav i skolan har gjort att psykisk ohälsa har ökat bland barn och unga. I Lgr 11 och Lsär 11 har kraven på de enskilda eleverna ökat vilket medfört att många blivit stressade och mår dåligt i skolan. LÄS MER

  5. 5. Hur lärarnas arbetssätt påverkar elevernas attityd till matematikämnet på högstadiet : En kvantitativ studie om sambandet mellan lärarnas arbetssätt och elevernas föreställning kring matematikämnet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Nina Persson; [2019]
    Nyckelord :Arbetssätt; attityder; elever; högstadiet; matematik; matematikundervisning; lärare;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att med kvantitativa metoder undersöka hur lärarens arbetssätt påverkar elevernas attityd till matematikämnet på högstadiet. Arbetet baseras på en enkätundersökning som genomfördes bland elever i årskurs 7 på samma skola samt observerades deras matematiklektioner. LÄS MER