Sökning: "Ninth grade"

Visar resultat 1 - 5 av 176 uppsatser innehållade orden Ninth grade.

  1. 1. Hur kan lärarrollen förstås och anpassas i relation till samskapande undervisning? : Genom studenternas perspektiv Utvecklingsarbete

    L3-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Hanna Rached Rydberg; [2024]
    Nyckelord :co-creative teaching; group work; reflect nuancedly; motivation;

    Sammanfattning : When I found out that in 2022 there were about 18 000 students who did not have the qualifications to applay to high school after they finished ninth grade, I became curious about how I, in my future profession as a teacher, will be able to help students achieve passing grades in my subject social studies at the end of ninth grade. I have therefore studied what is required of the school´s curriculum Lgr 22 and how I can motivate the students as well as which working methods are presented in theory and previous research as the best working methods to enable the students to reach the right understanding of different subjects. LÄS MER

  2. 2. Modelling Factors Affecting Academic Performance in Swedish Schools with Multiple Linear Regression

    Kandidat-uppsats, KTH/Matematisk statistik

    Författare :Johanna Breivold; [2023]
    Nyckelord :Academic performance; average qualification point; foreign background; educational level; teacher s degree; students per teacher; staffing ratio; organizer; multiple linear regression; Studieresultat; genomsnittligt meritvärde; utländsk bakgrund; utbildningsnivå; lärarexamen; lärartäthet; huvudman; multipel linjär regression;

    Sammanfattning : This bachelor thesis examines factors affecting the academic performance in Swedish schools. Specifically, the average qualification point among ninth grade students in schools in Stockholm municipality during the academic year 2021-2022 are studied. LÄS MER

  3. 3. Digitalisering i grundskolans spanskundervisning : En studie av lärares och elevens perspektiv på digitaliserings inverkan i undervisning och språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Mariana Vázquez Santana; [2023]
    Nyckelord :digitalization; language teaching; language learning; Spanish; digital competence; primary school;

    Sammanfattning : This study explores the impact of digitalization on teaching and language development in primary school Spanish education. The aim of this study is to investigate how the use of digital tools in Spanish education at the primary school level is perceived by participants and to compare the perspectives of teachers and students regarding how digitalization influences instruction and language learning outcomes. LÄS MER

  4. 4. Ökar låsbara duschbås tryggheten för elever? : En kvantitativ enkätstudie om skolans omklädningsrum för elever i åk 9

    Magister-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Rami Sulaiman; Ramandip Soni; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syfte och hypoteser Syftet med denna studie var att undersöka eventuella skillnader i elevers upplevda trygghet i skolor med låsbara duschbås i jämförelse med skolor utan låsbara duschbås i omklädningsrummet. Studien syftade även till att undersöka ifall låsbara duschbås leder till att elever duschar i högre utsträckning i jämförelse med elever utan låsbara duschbås. LÄS MER

  5. 5. I dialog med världen : En praktiknära studie om kritiska och utforskande förhållningssätt i Bild åk 9

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Konstfack/IBIS - Institutionen för bild- och slöjdpedagogik

    Författare :Moien Eriksson; [2023]
    Nyckelord :Critical and exploratory; relational epistemology; sociocultural theory; contemporary art.; Kritisk och utforskande; relationell kunskapssyn; sociokulturell teori; samtidskonst.;

    Sammanfattning : Traditionellt har fokus i bildundervisningen varit att eleverna ska lära sig tekniska färdigheter, vilket kan leda till att de sociala och subjektiva aspekterna förbises. Samtidigt glöms elevernas förmåga att utforska och tänka kritiskt bort, vilket minskar den sociala interaktionen i klassrummet och hindrar eleverna från att fördjupa sin förståelse och insikt i viktiga samhällsfrågor genom diskussioner och dialog med varandra som ett kollektivt samarbete i klassrummet. LÄS MER