Sökning: "Nivå av medvetenhet"

Visar resultat 6 - 10 av 236 uppsatser innehållade orden Nivå av medvetenhet.

  1. 6. Dubbel väsentlighetsanalys i praktiken : En kvalitativ studie om kritiska steg i analysprocessen

    Master-uppsats, KTH/Hållbar utveckling, miljövetenskap och teknik

    Författare :Sigrid Hjelm Redin; [2024]
    Nyckelord :Sustainability Reporting; Materiality Assessment; Double Materiality; Stakeholder Engagement; CSRD; NFRD; Hållbarhetsrapportering; Väsentlighetsanalys; Dubbel Väsentlighetsanalys; Intressentengagemang; CSRD; NFRD;

    Sammanfattning : Ekonomisk tillväxt kan ge upphov till bland annat klimatförändringar och sociala ojämlikheter, och innebär ett hot mot EU:s och världens fortsatta överlevnad. EU har därav framfört en tydlig strategi för hållbar utveckling i sin så kallade gröna giv, som syftar till att bana väg för en grön omställning i EU och vars slutmål är klimatneutralitet senast år 2050. LÄS MER

  2. 7. Hur skapas platsattraktivitet? : Om lokal & regional samverkan vid en elintensiv industrietablering i Västernorrlands län

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Kulturgeografiska institutionen

    Författare :Klara Sjölander; [2024]
    Nyckelord :kompetensförsörjning; platsmarknadsföring; samverkan; regional utveckling; territoriell governance;

    Sammanfattning :  Denna studie utgår från tre kommuners arbete med platsattraktivitet på lokal- och regional nivå i samband med en elintensiv industrietablering i Västernorrlands län. Syftet med studien är undersöka kommunernas arbete med platsattraktivitet och särskilt undersöka vilken roll gränsöverskridande samarbeten har, hur de fungerar samt hur samverkan konkurrerar med kommunernas enskilda behov av lokal tillväxt och kompetensförsörjning. LÄS MER

  3. 8. Revisorns roll som brottsförebyggare

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Josefine Eliasson; Vendela Nilsson; [2023-08-10]
    Nyckelord :Revision; Ekobrott; Brottsförebyggare; Intressenter; Revisorns roll;

    Sammanfattning : Bakgrund och problem: I samband med att revisionsplikten togs bort finns det en diskussion kring huruvida ekonomisk brottslighet ökar eller inte. Revisorns roll som brottsförebyggare blir därför allt mer intressant och vilken påverkan de har inom ämnet. LÄS MER

  4. 9. Textböcker i undervisningen av ämnet engelska : en kvalitativ studie om lärares subjektiva upplevelser av textböcker

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Ida Borck; Felicia Rönnefeldt; [2023]
    Nyckelord :Textböcker; lärares subjektiva upplevelser; undervisningsstrategier; undervisningsmaterial;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka lärares upplevelser av textböcker som används i undervisningen av ämnet engelska i grundskolans årskurser 4 – 6. De frågeställningar som studien ämnar besvara är: Vilka textböcker upplever lärare används i undervisningen av ämnet engelska i grundskolans årskurs 4–6? Hur upplever lärare att textböcker används i undervisningen av ämnet engelska? Vilka upplevelser har lärare av att använda textböcker i undervisningen av ämnet engelska? Vilka kompletterande undervisningsstrategier upplever lärare används för att möta eventuellt bristande innehåll i textböcker som används i undervisningen av ämnet engelska?  Studien är baserad på teorin fenomenologi och metoden fenomenografi. LÄS MER

  5. 10. "Utan barns inflytande ser jag inte hur förskolans verksamhet skulle kunna bedrivas" : En kvalitativ studie om barns delaktighet och inflytande i samlingen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Elin Karlsson; Emma Åkerfelt; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats var att undersöka hur förskolläraren påverkar i kommunikation med barn och hur de möjliggör barns delaktighet och inflytande under samlingen. Frågeställningarna som studerades var: Vad har pedagogen för uppfattningar om delaktighet och inflytande? Hur planeras samlingen för att främja barns delaktighet och inflytande? Hur möjliggör pedagogen barns delaktighet och inflytande i samlingen? I studien har semistrukturerade intervjuer med förskollärare samt observationer av samlingen använts för att samla in empiri. LÄS MER