Sökning: "Nivåanpassning"

Visar resultat 1 - 5 av 26 uppsatser innehållade ordet Nivåanpassning.

  1. 1. Tävling i undervisningen: En nyckel till motivation eller potentiell exkludering? : en kvalitativ studie om tävlingsmoment i ämnet idrott och hälsa

    Magister-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :August Frisk Lindahl; Björn Idh; [2024]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar Studiens syfte var att undersöka på vilket sätt lärare i idrott och hälsa anser att undervisningen påverkar elevernas uppfattning av tävling och hur denna uppfattning kan variera beroende på tidigare erfarenheter.   -       Hur arbetar lärare i ämnet idrott och hälsa med tävling som ett medel för elevernas kunskapsutveckling?  -       På vilket sätt anser lärare i ämnet idrott och hälsa att tävlingsmoment i undervisningen påverkar elevernas motivation till att delta?  Teori och metod Studien utgick från ett teoretiskt ramverk som inkluderar begreppet habitus från Pierre Bourdieus sociala verktygslåda samt Engströms praktiker och logiker. LÄS MER

  2. 2. Lärares val av undervisningsmaterial i matematik via digitala plattformar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Cecilia Nilsson; [2023]
    Nyckelord :arbetsblad; digitala plattformar; kvalitetsgranskning; matematik; undervisningsmaterial; urvalsprocess;

    Sammanfattning : Det finns idag en i princip oändlig källa med egengjorda delade undervisningsmaterial i matematik att tillgå på sociala medier och andra digitala plattformar. Hur ska lärare veta vilka material de ska välja och vad är det som utmärker kvalitet på dessa material? Syftet med detta examensarbete är att belysa vilka faktorer som blir viktiga i urvalsprocessen när matematiklärare väljer undervisningsmaterial i matematik nedladdade alternativt köpta via digitala plattformar av olika slag. LÄS MER

  3. 3. Differentierad matematikundervisning - tre lärarhandledningars stöd

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Johanna Andersson Shuan; Puck Engström; [2023]
    Nyckelord :Differentiering; lärarhandledning; matematik; samarbetsformer; representationsformer.;

    Sammanfattning : I den här studien har vi undersökt hur tre lärarhandledningar inom matematik för årskurs ett stödjer läraren i genomförandet av en differentierad undervisning. Analysen har utgått från de tre olika områdena samarbetsformer, representationsformer och nivåanpassningar. LÄS MER

  4. 4. "Så jag liksom offrar dem på ett sätt och tänker att det är mycket bättre att 5 till kanske klarar godkänt i matten" : En kvalitativ studie om lärares strategier för att möta den breda variationen mellan elevers kunskapsnivåer i matematikundervisningen.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Edom Yohanes; Nadja Flink; [2022]
    Nyckelord :Kunskapsnivå; strategi; svaga elever; starka elever; matematikundervisning;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att bidra med ökad kunskap om vilka strategier lärare i åk 4-6 har för att möta den breda variationen mellan elevers olika kunskapsnivåer i matematikämnet. Syftet behandlas utifrån tre frågeställningar vilka berör strategier som lärare har för att möta svaga elever i matematik, strategier lärare har för att möta starka elever i matematik och strategier lärare har för att möta den breda variationen mellan elevers kunskapsnivåer i matematik. LÄS MER

  5. 5. Strävan efter ett bra läromedel: En studie om pianopedagogers perspektiv på undervisningsmaterial

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Amanda Jorendal; Axel Andersson; [2022]
    Nyckelord :Musikpedagogik; Pianoundervisning; Läromedel; Undervisningsmaterial; Skapande; Idiomatik; Perception; Utbildningsvetenskap; Music pedagogy; Piano education; Piano teaching materials; Creation; Idiomatics; Educational Science; Music Education; Performing Arts; Social Sciences;

    Sammanfattning : Since we started the Academy of Music, we've been more interested in piano material and reflected on what is in fact a good piano material. The study aims to investigate piano educators' thoughts on what characterizes a good music teaching material in piano, what parameters are important in their own creation of teaching materials and what piano educators want to achieve with their teaching. LÄS MER