Sökning: "Nomp"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade ordet Nomp.

  1. 1. En matematikapps effekt på elevers automatisering av grundläggande talkombinationer

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Nick Holk; Emma Nilsson; [2022]
    Nyckelord :Nomp; matematik; matematikappar; automatisering; grundläggande talkombinationer; räkneflyt;

    Sammanfattning : Att elever lyckas automatisera grundläggande talkombinationer är en viktig del av deras utveckling i matematik. Automatisering frigör mental kapacitet i hjärnan, med mindre nivåer av matteångest och möjlighet att lösa komplexa uppgifter i snabbare takt som följd. LÄS MER

  2. 2. Hur kan ett digitalt läromedel stödja elever med ADHD i matematik? : En fenomenografisk studie om lärares uppfattningar av Nomp

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Kenny Johannesson; Pontus Andersson; [2022]
    Nyckelord :Digitala läromedel; Nomp; ADHD; uppfattningar; fenomenografi; motivation; inre motivation; återkoppling; anpassning; design;

    Sammanfattning : The purpose of the study is to shed light on teachers' different perceptions of how the digital teaching aid Nomp can support students with ADHD through a phenomenographic perspective. Previous research about ADHD studies various aspects that are characterized by the diagnosis, such as lack of motivation and difficulty concentrating as well as how feedback affects students who have ADHD. LÄS MER

  3. 3. Nomp - Heltäckande eller deltäckande? : En fenomenografisk studie om lärares uppfattningar av det digitala läromedlet Nomp

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Lisa Franzén; Carolina Hult; [2020]
    Nyckelord :Digitala läromdel; Lärare; Matematiska förmågor; Nomp;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att bidra till ökad kunskap kring det digitala läromedlet Nomp. Mer specifikt hur lärare anser att Nomp går att använda i undervisningen, samt om Nomp ger eleverna möjlighet att öva på de fem matematiska förmågorna. LÄS MER

  4. 4. Att använda eller att inte använda? : en studie om vilka designaspekter som motiverar elever i lågstadiet till att vilja använda digitala utbildningsspel för matematik

    Kandidat-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för ekonomi

    Författare :Julia Göransson; Caroline Zetterling; [2019]
    Nyckelord :Mobile applications; serious games; mathematics; primary school; use; experience; motivation; Mobila applikationer; digitala utbildningsspel; matematik; lågstadiet; användning; upplevelse; motivation;

    Sammanfattning : Uppsatsens syfte är att undersöka vad som motiverar elever i lågstadiet till att vilja använda digitala utbildningsspel för matematik. Utifrån ett samhällsperspektiv är matematik viktigt och elever behöver ha kunskaper i ämnet för att kunna ta del av samhället när de har slutat skolan. LÄS MER

  5. 5. Digitala verktyg i matematikundervisning : En undersökning om digitala verktygs möjligheter att individualisera aritmetikinlärning.

    Master-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Oscar Karlsson; Erica Lantz; Lucas Rickardsson; [2019]
    Nyckelord :Digitala verktyg; individualisering; stegvis inlärningsprocess; aritmetik; matematikundervisning;

    Sammanfattning : I studien analyseras utvalda digitala verktyg för att undersöka om de kan bidra till en ökad individualisering inom aritmetikinlärning i årskurs 4–6. Studiens syfte är även att undersöka om och hur de digitala verktygen ger möjlighet för stegvis inlärning inom aritmetik. LÄS MER