Sökning: "Non-fiction"

Visar resultat 21 - 25 av 108 uppsatser innehållade ordet Non-fiction.

  1. 21. Generella eller ämnesspecifika lässtrategier i Läslyftet? : En undersökning av Läslyftets modul för lässtrategier för sakprosa

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Tore Ruthér; Anna Musicanti; [2021]
    Nyckelord :Läslyftet; lässtrategier; sakprosa; Shanahan Shanahan; Palincsar Brown;

    Sammanfattning : Läslyftet är ett fortbildningsprojekt som Skolverket startade 2013. Genom en dokumentstudie analyseras en av Läslyftets moduler, Lässtrategier för sakprosa, som har som syfte att behandla lässtrategier för sakprosa och visa hur en explicit undervisning om läsning kan utveckla elevernas förståelse. LÄS MER

  2. 22. "Tänk hur många killar vi hade räddat om vi hade låtit dem läsa faktatext om bilar eller grodor" : - En empirisk studie om lärares stöttning och utmaning i läsning av faktatexter i år 4–6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Therese Västerlund; [2021]
    Nyckelord :Non-fiction texts; challenge; scaffolding; reading strategies; structure; adaption to the zone of proximal development; Faktatexter; utmaning; stöttning; lässtrategier; struktur; anpassning till den närmaste utvecklingszonen;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur lärare från olika skolor arbetar med faktatexter i skolan utifrån ett teoretiskt ramverk som grundar sig i det sociokulturella perspektivet i kombination med Gibbons fyrfältsmodell bestående av olika zoner av lärande där den ultimata zonen för lärande är utvecklingszonen där eleverna får mycket stöttning i kombination med hög kognitiv utmaning. Genom semistrukturerade intervjuer med fem lärare verksamma i årskurserna 4 - 6 kunde studiens data samlas in och datan analyserades sedan utefter frågeställningarna som handlar om hur elever stöttas och utmanas i läsandet av faktatexter. LÄS MER

  3. 23. Kategorisering av sortiment för ökad servicenivå : En fallstudie på Back on Track AB

    M1-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Emilia Hammarström; Elsa Hillberg; Staffan Johnson; Adan Larsson; [2021]
    Nyckelord :kategorisering; ABC; HML; FSN; prognos; prognostisering;

    Sammanfattning : Rapporten utgår från olika kategoriseringsmetoder för att på sikt öka servicenivån. Fallföretaget har under den senaste tiden expanderat, vilket bidragit till att de inte längre kan möta efterfrågan. De inköpsstrategier som tidigare använts är inte längre tillräckliga för de nya försäljningsvolymerna. LÄS MER

  4. 24. Representation and cultural bias : A study focused on three Swedish ESL-textbooks

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Sofia Sandberg; [2021]
    Nyckelord :ESL-textbooks; textbook study; cultural textbook study; cultural representation; Swedish ESL;

    Sammanfattning : In the following essay, a study on three textbooks used for educating pupils in Swedish secondary schools in the subject of English is presented. One aim of the study was to investigate how the selection of texts, both fiction and non-fiction, used for reading and listening comprehension purposes and their respective author representations in three Swedish EFL-textbooks could be considered to represent a broad perspective of the English-speaking world. LÄS MER

  5. 25. Die Übersetzung von polysemantischen Verben am Beispiel des Verbs få

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för språk (SPR)

    Författare :Sam Willeke; [2020]
    Nyckelord :context; German; polysemy; polysemantic verbs; pragmatic translation; Swedish; translation;

    Sammanfattning : The aim of this essay is to determine how the polysemantic verb få can be translated from Swedish to German. Frequently used verbs often have more than one meaning. That makes translating difficult, because there is no verb in German which covers all aspects of få. LÄS MER