Sökning: "Non-playing character"

Hittade 2 uppsatser innehållade orden Non-playing character.

  1. 1. Dynamisk kunskapsspridning mellan spelkaraktärer genom konversationer

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för teknik och samhälle (TS)

    Författare :Jonathan Rappner; [2015]
    Nyckelord :npc; agent; game; ai; rpg;

    Sammanfattning : I dagens allt mer stora och öppna RPG-spel (role-playing game) finns behovet av ett system som kan sprida kunskap om spelvärlden eller aktiviteter till spelaren genom konversationer med spelets NPC:er (non-playing characters). Problemet med dagens spel såsom The Elder Scrolls V: Skyrim är att de NPC:er som har tänkts förmedla sådan här kunskap till spelaren, tilldelas den artificiellt beroende på hur långt spelaren har kommit i spelet. LÄS MER

  2. 2. AI-controlled life in Role-playing games

    Kandidat-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Avdelningen för programvarusystem

    Författare :Bertil Jeppsson; [2008]
    Nyckelord :Game AI; Role-playing game; Non-playing character; Smart Terrain; Realism;

    Sammanfattning : Will more realistic behaviour among non-playing characters (NPCs) in a role-playing game(RPG) improve the overall feeling of the game for the player? Would players notice the enhanced life of a NPC in a role-playing game, or is the time spent in cities and villages insufficient to notice any difference at all? There are plenty best-selling RPGs with simplistic, repetitive NPC behaviour on the market. Does that mean that smarter NPCs is not necessary and that an improvement of them wouldn't benefit the players' impression of it? Or would some of these well recognised games get even better with a more evolved AI? These are some of the thoughts that created the initial spark of curiosity that inspired the making of this article. LÄS MER