Sökning: "Nordiska multinationella företag"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden Nordiska multinationella företag.

  1. 1. Framgångsfaktorer för multinationella nybyggare : En komparativ studie av Cramos och Volvo Lastvagnars expansion i Östeuropa

    Kandidat-uppsats, Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Jakob Söderbaum; Robert Aldrich; [2011]
    Nyckelord :The Uppsala model; Nordic MNCs; greenfield and acquisitions; Eastern Europe; Uppsala-modellen; Nordiska multinationella företag; egna etableringar och företagsförvärv; Östeuropa;

    Sammanfattning : I denna uppsats undersöks viktiga framgångsfaktorer vid internationell expansion på tillväxtmarknaderna i centrala Östeuropa. Expansionsprocesserna hos Cramo och Volvo Lastvagnar jämförs med utgångspunkt i ett teoretiskt ramverk där Uppsala-modellen står i centrum, kompletterad med grundläggande teoretiska förutsättningar avseende egna etableringar respektive företagsförvärv samt avseende tillväxtmarknader. LÄS MER

  2. 2. Kan man skapa en världsportfölj baserad på inhemska aktier

    Kandidat-uppsats, Institutionen för teknik och samhälle

    Författare :Christoffer Berggren; Staffan Larsson; [2007]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Vi har undersökt hur globaliseringen påverkar aktiemarknaden. Ett sätt att ta reda globaliseringens effekter kan vara att jämföra avkastning och risk för olika marknader. För att kunna göra en jämförelse har vi skapat aktieportföljer baserade på olika marknader och jämfört dessa med ett index som motsvarar världen. LÄS MER

  3. 3. Känneteckensrätten i förändring - En studie kring betänkandet SOU 2001:26 Ny varumärkeslag och ändringar i firmalagen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Sara Persson; [2002]
    Nyckelord :Immaterialrätt; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Känneteckensrätten, vilken främst består av firma- och varumärkesrätt, syftar till att skydda innehavarens ensamrätt till ett kännetecken. Varumärken och firmor individualiserar de varor, tjänster eller verksamheter de betecknar. Kännetecknens främsta funktion är att garantera konsumenterna varans ursprung, den s.k. LÄS MER