Sökning: "Nordiska språk i skolan"

Visar resultat 1 - 5 av 38 uppsatser innehållade orden Nordiska språk i skolan.

  1. 1. "I SvA behöver man mycket mer tid" : Lärares och flerspråkiga elevers inställning till svenskämnena.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språk

    Författare :Sebastian Halvarsson; [2023]
    Nyckelord :Svenska som andraspråk; undervisningssituationer; studietakt; trygghet; attityder.;

    Sammanfattning : Svenska som andraspråk har varit en del av den svenska skolan i flera årtionden. Under denna tid har det ständigt debatterats och nyligen även granskats i en översyn på uppdrag av regeringen. Frågan om vilka faktorer som lärare och elever anser gör undervisningen i svenska som andraspråk bra är emellertid mindre dryftad. LÄS MER

  2. 2. “Håll språken levande!” : Undervisning om de nationella minoriteterna och minoritetsspråken i gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språk

    Författare :Elin Forslin; [2023]
    Nyckelord :Svenskämnesdidaktik; minoriteter; minoritetsspråk; språklagstiftning; gymnasieundervisning; minoritetsspråksundervisning.;

    Sammanfattning : Denna undersökning handlar om hur verksamma lärare i svenska på gymnasiet undervisar omminoritetsspråk. I Sverige finns fem nationella minoriteter och minoritetsspråk och enligtläroplanen ska dessa undervisas om i svenskämnet på gymnasiet. LÄS MER

  3. 3. Lärares attityder till grannspråksundervisning : en kvantitativ studie bland svensklärare i årskurs 4–6.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

    Författare :Emma Forsberg; [2022]
    Nyckelord :grannspråk; grannspråksundervisning; nordiska språk; semikommunikation; nordisk identitet; nordisk språkgemenskap; Nordiska rådet; attityder;

    Sammanfattning : Denna studie har undersökt mellanstadielärares attityder till grannspråksundervisning med ett syfte att belysa den roll som skolan har för att bevara det nordiska språkutrymmet. Genom inspiration från Nordiska rådets strävan om att bevara en nordisk språktradition gjordes en kvantitativ undersökning där 37 lärare sa sitt om grannspråk i svenskundervisningen. LÄS MER

  4. 4. Det muntliga anförandet i gymnasieskolan : En kvalitativ studie av elevers retoriska utveckling

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språk

    Författare :Ebba Hedlund; [2022]
    Nyckelord :Retorik; retoriska funktioner; muntligt anförande; språkutveckling; nationella prov;

    Sammanfattning : I följande studie undersöks gymnasieelevers retoriska utveckling mellan kurserna svenska 1 och svenska 3. Syftet med studien är att få en inblick i huruvida det sker en retorisk och språklig utveckling under gymnasieåren. LÄS MER

  5. 5. Talängslan i gymnasieskolans svenskämne

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språk

    Författare :Johanna Hamady; [2022]
    Nyckelord :talängslan; muntlighet; genus; elevperspektiv; svenskämnet; gymnasieskolan;

    Sammanfattning : Det är inom ramen för skolans svenskämne centralt att få en bredare uppfattning om vad elever har för upplevelse av talängslan i samband med muntlighet. Syftet med denna uppsats är att analysera elevers upplevelse av talängslan i samband med muntlig framställning inom gymnasieskolans svenskämne. LÄS MER