Sökning: "Norm changing"
Visar resultat 16 - 20 av 78 uppsatser innehållade orden Norm changing.
16. Normförändring inom subkulturer - En studie om kronvittnessystemets förutsättningar
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Rättssociologiska institutionenSammanfattning : The study has a dual purpose, which is to study what is required for a legislation to have a norm-changing effect. And what conditions a crown witness system has beyond the legal to give the intended effect in Sweden. With a qualitative approach these matters have been studied. LÄS MER
17. Women, Peace and Security : A feminist analysis of UNSC resolutions 1820, 1889 and 2467
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Statsvetenskapliga institutionenSammanfattning : It is recognized that international relations are reinforcing a patriarchal and western status quo. The study examines how the UN resolutions on Women, Peace and Security (WPS) have contributed to changing the gendered security discourse. LÄS MER
18. "Och jag tittade på hans ansikte. Det var total kärlek. (...) Du får bli ensambarn, det var det första jag sa till honom" : en kvalitativ studie om förlossningsberättelser på bloggar
Magister-uppsats, Sophiahemmet HögskolaSammanfattning : Det finns ett behov hos gravida kvinnor att förbereda sig inför sin kommande förlossning. Barnmorskemottagningar strävar, genom basprogrammet och föräldrautbildningar, efter att utbilda och förbereda de blivande föräldrarna. Enligt tidigare forskning känner ofta kvinnor att de önskar få mer information. LÄS MER
19. Explicit or implicit? Norm communication and people's experiences of normative influence attempts
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/ Psykologiska institutionenSammanfattning : The aim of the present study was to provide a first experimental test of explicitly versus implicitly communicated descriptive norms. It was hypothesized that both explicitly and implicitly communicated norms would be more influential (i.e. LÄS MER
20. En verklighet funnen i fiktionen : En studie om svensklärares och elevers syn på sexuell identitet och litteraturundervisningen.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/HLK, ÄmnesforskningSammanfattning : Frågor om sexuell identitet, kön och genus blir allt mer diskuterad, accepterad och öppen bland dagens unga, på sociala medier och i samhället i stort. Kan skolverksamheten sägas hänga med i denna utveckling och tar de tillvara på elevers vilja att samtala om dessa frågor i litteraturundervisningen? Den kvalitativa studie som genomförts med hjälp av semistrukturerade intervjuer med både lärare och elever på gymnasieskolor har som syfte att synliggöra såväl lärares som elevers perspektiv på och attityder till frågor om sexuell identitet samt hur ett normkritiskt arbete kan genomföras med skönlitteratur som redskap. LÄS MER